Gemeente Zandvoort


Loket Zandvoort Jaarverslag 2007 - Stijging bezoek 18 procent

Het gaat goed met het Loket Zandvoort, zo blijkt uit het Jaarverslag Loket Zandvoort 2007, dat binnenkort ter kennis name aan de gemeenteraad gestuurd zal worden. Ook in 2007 heeft het loket zijn nuttige werk gedaan. Zelfs voor iets meer mensen dan in 2006. In totaal zijn 1847 contacten geregistreerd - een stijging van 18% ten opzichte van 2006. Voorts blijkt uit het verslag het loket vooral een voorziening is waar ouderen een beroep op doen: leeftijdsklassen boven de 65 zijn oververtegenwoordigd in de statistieken. Dat is wel begrijpelijk, maar doet geen recht aan de opzet van het loket, dat er uitdrukkelijk is voor jong én oud. Een van de taken van het loket is het geven van onafhankelijke informatie aan een cliënt - ongeacht zijn leeftijd. In het verslag een kort en bondig overzicht over hoe het loket 2007 heeft gedraaid. Verschillende diagrammen maken de data inzichtelijk. Hieronder ziet u er twee. Dat het loket ook een signaleringsfunctie heeft blijkt uit enkele opmerkingen in het verslag. Mensen zoeken hulp bij het invullen van de belastingpapieren en willen wegwijs gemaakt worden in het woud der regels. Het loket helpt in beide gevallen.

Achtergrond

Loket Zandvoort heeft op 5 december 2005 haar deuren geopend voor de bewoners van Zandvoort en Bentveld. De doelstelling van het loket is: een laagdrempelig, klantgericht loket, waar alle inwoners van Zandvoort terechtkunnen met hun vragen op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Het duidelijk krijgen van de vraagbehoefte van de cliënt is van belang om een passend advies te kunnen geven en is dus een belangrijke taak van het loket. De dienstverlening aan de klant is maatwerk! De cliënt geeft aan waar de behoefte ligt en in welke mate ondersteuning nodig is bij het verkrijgen van antwoorden, het afnemen van producten of het in gang zetten van dienstverlening.

Loket Zandvoort is een samenwerkingsverband tussen de gemeente, Stichting Kontext en Stichting Pluspunt. Loket Zandvoort is een pilot voor drie jaar. De eindevaluatie zal medio 2008 aan de raad worden aangeboden. In dit verslag staan de resultaten van 2007 uitgedrukt in een aantal cijfers en vergeleken met de cijfers van 2006. Het streven is om de registratie eenvoudig te houden. Om een goede dienstverlening te garanderen is het noodzakelijk enkele gegevens vast te leggen en zo te voorkomen dat de cliënt steeds opnieuw dezelfde informatie moet verstrekken. Geregistreerde gegevens worden binnen het loket gebruikt en alleen met toestemming van de cliënt uitgewisseld met derden. Buiten het loket is het niet mogelijk het registratiesysteem te raadplegen. Vermeld dient te worden dat bij kortdurende telefonische contacten regelmatig vergeten wordt bijvoorbeeld de geboortedatum te vragen, zodat deze ook niet geregistreerd kan worden. Dit uit zich in de resultaten als "geen antwoord". Het blijft een aandachtspunt voor de loketmedewerkers. Begin 2008 wordt er gestart met een spreekuur in wijksteunpunt Noord op donderdagochtend van 9 tot 11 uur. Dit is een pilot voor een jaar. In februari 2008 wordt er een klanttevredenheidsonderzoek gedaan onder de bezoekers van Loket Zandvoort. De eindresultaten zullen worden meegenomen in de eindevaluatie.

Loket Zandvoort ziet en hoort wat er leeft in de Zandvoortse samenleving. Een van de zaken die wordt gesignaleerd: cliënten en betrokken derden geven regelmatig aan iemand nodig te hebben die structureel ondersteunt bij administratieve zaken. Het lukt mensen bijvoorbeeld niet hun eigen administratie bij te houden met alle gevolgen van dien. Samen met Stichting Pluspunt en Stichting Humanitas wordt hier hard aan gewerkt. Een andere zaak: veel ouderen vinden zelf de weg niet in het beruchte 'woud der regelingen' - een gemiste kans om te krijgen waar men recht op heeft.

l