Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

JCI leden genereren 13,2 miljard omzet

De netwerkorganisatie JCI, Junior Chamber International (voorheen Junior Kamer), is met 2.400 leden in Nederland verantwoordelijk voor 13,2 miljard omzet per jaar. Dat blijkt uit recent onderzoek naar de positie van JCI leden in het bedrijfsleven. Dat bedrag komt overeen met 2,35% van het BNP, terwijl de leden samen 0,06% van de bevolking tussen de 20 en 40 jaar uitmaken. Gezamenlijk geven ze leiding aan 73.500 medewerkers en zorgen ze voor ruim 10.000 stageplaatsen. Conclusie is dat JCI een groot economisch belang vertegenwoordigt.

JCI leden zijn voornamelijk opgeleid op HBO niveau of hoger. Ongeveer de helft is ondernemer, tweederde is man en ruim 80% van de leden zijn tussen de 30 en 40 jaar. Het inkomen ligt gemiddeld beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde in dezelfde leeftijdscategorie. JCI leden zijn dus financieel gezien succesvoller dan niet-leden. Het lidmaatschap is voornamelijk bedoeld voor persoonlijke ontwikkeling op diverse gebieden en dat blijkt te werken.

Eén miljoen euro per jaar voor goede doelen

Diezelfde leden halen jaarlijks 1 miljoen euro binnen voor goede doelen in binnen- en buitenland. Dit wordt niet gedaan door financiële sponsoring door de leden zelf, maar door het ontplooien van maatschappelijke activiteiten, georganiseerd door de leden. Hierin onderscheidt JCI zich van (veel) serviceclubs en netwerkorganisaties.

Het jaar 2008 staat in het teken van de Academische Kinderziekenhuizen in Nederland en zowel op lokaal als landelijk niveau worden verschillende projecten uitgevoerd om het bedrag van ruim 70.000 euro van 2007 dit jaar te overtreffen. Daarnaast staan nog meer fantastische projecten gepland zoals Goal4Africa waarvan de aftrap plaatsvindt op 18 juli 2008 en een gezamenlijk project met het Ministerie van Buitenlandse Zaken.