Hans van der Ham


beelden en tekeningen

SONNEGA, 20080311 -- Zondag 16 maart opent om 15.00 uur de expositie van Hans van der Ham (1960), met recente beelden en tekeningen bij Galerie Smarius in Sonnega. De kunstenaar heeft na een klassieke muziekopleiding de Rotterdams academie gevolgd en zijn werk is in diverse collecties opgenomen en wordt op een (inter-)nationaal podium getoond. Zijn werk is tot en met zondag 27 april 2008 bij Galerie Smarius in Sonnega en aansluitend op Art Amsterdam 2008 te zien.

Transfiguratie
Na zijn van oorsprong abstract beelden, zoals de `Transfiguratie' ontstaan in 1996 en opnieuw opgepakt in 2004, creëerde de beeldende kunstenaar opnieuw figuratief werk. Bizarre vormen, opgetrokken uit zwarte `verbrandde' klei, roepen herinneringen aan mensen op. Onbrekende of gemaskerde gezichten lokken de toeschouwer uit op zoek te gaan naar de reflecterende emotionaliteit in de ogen van de gebeeldhouwde personen. In zijn werk staat de wereld en de persoon achter `het masker' centraal. Het gaat om de `persona', de persoonlijkheid en identiteit voortvloeiend uit de bepaling van het zelf ten aanzien van de andere.
Zijn meeste recente tekeningen zijn met de monumentale beelden verbonden. Ook al zijn tonen ze geen menselijke vormen, ze zijn herkenbaar door de karakteristieke beeldtaal van Van der Ham, waarbij delen over elkaar heen worden gelegd en aan elkaar verbonden, zoals zijn tekeningen, waarop vreemde architecturen, gepantserde platen, blokkenwagens en onderzeeërs te zien zijn. Ze bewegen tussen de grens van kinderlijke onschuld en agressieve brutaliteit. Zijn werk blijft tot op het laatste moment raadselachtig. Ze brengen het gevoel van de opperste openheid over. Dezelfde openheid van waaruit Van der Ham zijn kunstwerken maakt. Uiteindelijk wordt de perceptie van de toeschouwer bepaald door zijn eigen gemoedstoestand die leidt tot verschillende interpretaties. Recent heeft het keramiekmuseum Princessehof een beeld van Hans van der Ham aangekocht.

Pinokio
Hans van der Ham hanteert bewust uiteenlopende werkwijze en invalshoeken om open te kunnen blijven staan voor de zoektocht naar de inhoud, de boodschap, de zeggingskracht van het werk. Deze innerlijke `inhoud' hoeft niet verbondenen te zijn met de uiterlijke verschijningsvorm. Sterker nog, er kan een natuurlijke spanning ontstaan.
Voorbeelden uit de literatuur, theater, mythologie, zoals het verhaal van `Pinokio' vormen voor Hans van der Ham een onuitputtelijk beeldrepertoire van types en karakters. De lange neus verwijst niet alleen naar Pinokio, maar ook naar de sluwe, ruwe en tegelijkertijd simpele, dwaze en vraatzuchtige bediende `Pulcinella' een toneelfiguur uit de Commedia dell'arte die het publiek verwarde met zijn verschijning. `Pinokio' is behalve een kinderboek, ook een allegorie van de stijve samenleving uit die tijd, het contrast tonend tussen eerbaarheid en formele vormen en het volgen van het vrije instinct.

Filosoof van de steen
Tevens vormt de etnische kunst een rijke voedingsbron voor
Van der Ham, omdat de verbeelding van de kunstwerken verder strekt dan hun uitingsvorm en zich niet laten reduceren tot een object of een voorwerp. Net zoals Van der Ham's mythologische figuur `Golem' bieden ze een bron om ideeën te reflecteren, te interpreteren en te projecteren. Tussen 2005 en 2007 ontwikkelde Hans van der Ham samen met de componist Peter Jan Wagemans de installatie `Golem' om beeld en geluid samen te brengen. Een uit klei geboetseerde liggende figuur werd visueel verbonden met koptelefoons. Afgestemd op de lichaamsdelen, en - functies was een specifiek gecomponeerd geluid te horen.
Van de Ham gebruikt zowel klei als goud als materiaal. Het ontvouwt zijn interesse in alchemie en zijn zoektocht naar de `filosoof van de steen`. Een legendarische stof met de vermeende vermogens om goedkope metalen om te zetten in goud en om mensen jonger en onsterfelijk te maken. Voor een lange tijd was het synoniem voor de "heilige graal" van de westerse alchemie. Volgens de spirituele alchemie, zou de steen der wijzen de maker verlichten en de afronding van de heilige opdracht zijn.





Galerie Smarius