Multiscope
Steve Jobs doet niet aan marktonderzoek
John Kivit | 16 Maart 2008 | Technologie & Innovatie |
Apple Steve Jobs van Apple is een van mijn zakelijke helden. De man
bouwt de meest sexy producten en enorm sterke merken. Jobs is een van
de weinige marketeers die er zelden naast zit. Een van het type dat
niet 50% van zijn budget in het rioolputje ziet verdwijnen en weet
welke zaken WEL werken. Ik was echter niet verrast om in een Fortune
interview te lezen dat Jobs geen dollar aan marktonderzoek besteedt.
Je hebt natuurlijk altijd een uitzondering nodig die de regel
bevestigt dat marktonderzoek voor de meeste managers wel nuttig is :-)
In het interview met Fortune zegt Jobs: "we doen niet aan
marktonderzoek en we huren geen consultants in. De enige keer dat ik
consultants inhuurde was om Gateway's retail strategie te analyseren
zodat we niet dezelfde fout zouden maken als zij toen we de Apple
winkels openden. Maar in de regel huren we nooit consultants, we
willen gewoon fantastische producten maken. Toen we Itunes
introduceerden deden we dat niet met de gedachte dat we de
muziekindustrie gingen veranderen. Het leuk ons gewoon fantastisch dat
mensen online muziek zouden kunnen kopen. Je had ook wel op je vingers
kunnen natellen dat op termijn alle muziek electronisch verspreid zou
gaan worden. Dat is gewoon logisch omdat je minder kosten hebt. De
muziekindustrie had hoge marges en overheadkosten, waarom zouden
consumenten daarvoor betalen?".
Ook in de rest van het interview staan een paar geweldige quotes die
volgens mij een goed inzicht geven waarom Jobs zo succesvol is:
Iphone
"We hadden allemaal mobieltjes, maar haatten deze dingen omdat ze zo
verschrikkelijk zijn in het gebruik. De software was slecht, de
hardware niet goed genoeg. We praatten met onze vrienden en ook zij
haatten hun mobieltjes. We zagen dat deze apparaten gewoon veel
krachtiger zouden kunnen zijn. Het is een gigantische markt met een
miljard verkochte apparaten per jaar wereldwijd".
"Het was een enorme uitdaging. Laten we nu eens een mobieltje maken
waar iedereen verliefd op word. We hadden de technologie en het
concept vanuit de iPod. We hadden ook een operating systeem (OSX) en
veel discussies of we dit op een mobiel toe zouden kunnen passen. Onze
slimste softwareontwikkelaars zeiden dat het mogelijk was, dus hebben
we hun de vrijheid gegegeven."
Motivatie van werknemers
"Het leven is kort. Je kunt niet al te veel dingen doen. Alles wat je
doet moet daarom ook briljant zijn. Het is ons leven en dit is wat we
gekozen hebben om er mee te doen. Dus kan het ook maar beter erg goed
zijn." "Werknemers werken graag bij Apple omdat we een
consumentenbedrijf zijn waar ruimte is voor `engineering'. Iets wat
bij de meeste bedrijven al lang verdwenen is. We doen het allemaal
voor de consument. Als die niet tevreden is, is het onze schuld. Zo
simpel is het".
Jobs heeft een reputatie om erg veeleisend te zijn: "het is niet mijn
taak om weinig te vragen van mensen. Het is mijn taak om het beste uit
ze te halen. We hebben goede mensen en ik breng ze bij elkaar voor
kernprojecten. Door veeleisend te zijn maken we ze nog beter".
"Als we mensen aannemen is hun competentie het allerbelangrijkste.
Daarnaast is het ook belangrijk of ze verliefd kunnen worden op Apple.
Als dat het geval is gaat de rest vanzelf. Dan doen ze wat het beste
voor Apple is en niet wat het beste is voor zichzelf of anderen."
Management stijl
"We hebben ongeveer 25.000 werknemers, hiervan werken er zo'n 10.000
in de Apple winkels. Het is mijn taak om met een soort van top 100
hiervan samen te werken. Als er een goed idee ontstaat is het mijn
taak om meer mensen hiervan op de hoogte te stellen en erover te
discussieren".
"Iedere maandag hebben we een soort van marathon gesprekken over de
bedrijfsvoering. We kijken naar de verkopen, we kijken naar ieder
product dat in ontwikkeling is en naar producten waar de vraag groter
is dan we dachten. Ik maak de agenda voor die bijeenkomsten en die
zijn nagenoeg iedere week hetzelfde. Verder hebben we weinig
procesmatige zaken bij Apple. De vergaderingen zijn onze methode om
ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op wijzen".
Economische tegenslag
"We hadden onze eerste economische tegenwind toen de Dotcom Bubble
knapte. Ik heb onze mensen toen verteld dat we ons daarheen zouden
gaan investeren en zeker geen mensen zouden ontslaan. Als je zoveel
moeite steekt in het aannemen van werknemers is ze de laan uisturen
wel het laatste wat je wilt. We hebben ons R&D budget zelfs verhoogd
zodat we een voorsprong op concurrenten zouden hebben als de economie
weer aan zou trekken. De strategie werkte en dat is precies wat we
weer zullen doen als het economisch weer tegen gaat zitten".
Verplicht leesvoer
Het interview met Jobs is verplicht leesvoer voor iedere ondernemer.
Naast de genoemde zaken vertelt Jobs verder ook nog over Apple's band
met de consument, of Apple zonder hem kan, focus, de voordelen van een
eigen OS, tegenslagen bij Pixar, het tipping point van de iPod, de
introductie van de Apple winkels, het pakken van innovatiegolven en
het (voorlopig) magere succes van de Apple TV. Doorklikken dus!