ProRail
Persbericht
11-03-2008
Zandtransporten Hanzelijn in Kampen
Vanaf maandag 17 maart 2008 start aannemer Dura Vermeer in opdracht
van ProRail met zandtransporten voor het bouwen van de Hanzelijn in
Kampen. Schepen lossen het zand gedurende verschillende periodes op
één van de twee loswallen aan de IJssel, nabij De Zande en de
Molenbrug. Vrachtwagens vervoeren het zand van daaruit verder naar de
verschillende bouwlocaties. ProRail heeft omwonenden van de
transportroutes vooraf schriftelijk geïnformeerd over het
bouwverkeer.
Vanaf maandag 17 maart tot circa medio mei en gedurende de maanden
augustus en september wordt gebruik gemaakt van de loswal nabij De
Zande. De zandautoâs rijden via de Kamperstraatweg en de Jules van
Hasseltweg naar de bouwlocatie.
Vanaf half mei tot circa eind juni en van oktober tot en met december
verplaatsen de transporten zich naar de loswal bij de Molenbrug. De
zandautoâs rijden dan via de Europa-Allee en de Slaper naar de
bouwlocatie.
Veiligheid
ProRail en Dura Vermeer besteden extra aandacht aan de veiligheid voor
de omgeving tijdens de zandtransporten. Zo is onlangs de tijdelijke
fietsbrug over het slaperviaduct verplaatst van de noord- naar de
zuidzijde. Met deze maatregel hoeft het fietsverkeer de weg na het
viaduct niet meer over te steken en kruist zij straks niet met de
zandvrachtautoâs die de weg gebruiken als transportroute.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts
dertig minuten. Hiermee komen het noorden en noordoosten van Nederland
in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de
Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de
Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt
station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe
brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het
Drontermeer tussen Kampen en Dronten.