Gemeente Breda

Klanten tevreden over dienstverlening Sociale Zaken in 2007

Dienstverlening gemiddeld een 7,6. Uit de resultaten van een extern klanttevredenheidsonderzoek, die onlangs bekend zijn gemaakt in het rapport Tevredenheid WWB-klanten, Gemeente Breda, blijkt dat de klanten van Sociale Zaken tevreden zijn over de dienstverlening van Sociale Zaken.

Die wordt gemiddeld gewaardeerd met een 7,6. Dit cijfer is hoger dan het gemiddelde van alle deelnemende sociale diensten en is aanzienlijk beter dan in 2006. Toen werd de dienstverlening van Sociale Zaken nog gewaardeerd met een 7,1.

Jaarlijks vindt er een klanttevredenheidsonderzoek plaats onder de klanten van Sociale Zaken die een WWB-uitkering (wet Werk en Bijstand) ontvangen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau SGBO in Den Haag en vindt momenteel plaats bij 26 gemeenten. Op deze manier is het mogelijk de resultaten van meerdere sociale diensten te vergelijken.

Ook de dienstverlening van loket Wegwijs is onderzocht. De behandeling door de baliemedewerkers scoort een 7,8. Dit cijfer is hoger dan het gemiddelde van alle sociale diensten. Op het onderdeel bereikbaarheid (telefonische bereikbaarheid, openingstijden en wachttijd voor een afspraak) scoort Sociale Zaken eveneens hoger dan in 2006.

De conclusie van het onderzoek is, dat de klanten over het algemeen zeer tevreden zijn over de medewerkers. Ze zijn op alle onderdelen meer tevreden dan de klanten van alle andere deelnemende sociale diensten en op onderdelen ook meer tevreden dan in 2006. Door de medewerkers wordt hoog gescoord op de volgende onderdelen: voldoende kennis en vaardigheden, tijd en aandacht voor voorlichting, snel en efficiënt werken, klanten zo goed mogelijk helpen, afspraken nakomen en het respecteren van de privacy. Een klein aantal klanten noemt de volgende verbeterpunten: bereikbaarheid, behandeling en begeleiding bij re-integratietrajecten. Voor de in het rapport genoemde verbeterpunten wordt een plan van aanpak gemaakt.

Breda, 18 maart 2008

Te downloaden:

* Klanttevredenheidsonderzoek Wwb 2007breda.pdf