Gemeente Hoorn


Inkoop gemeente Hoorn kan beter

18 maart 2008 - Rekenkamercommissie rapporteert over inkooppraktijk Hoorn Het in 2004 vastgestelde inkoopbeleid is niet voldoende in de praktijk gebracht en kan beter. Beleid en uitvoering sluiten nog te weinig op elkaar aan. In 2007 zijn maatregelen genomen om het verschil tussen beleid en praktijk te verkleinen. Het besef is doorgedrongen dat een goed georganiseerde inkoop geld oplevert en er juridische en politieke risicos kleven aan het niet naleven van wet- en regelgeving. Dit zijn conclusies uit het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie naar de inkooppraktijk van de gemeente Hoorn.

Het in 2004 vastgestelde inkoopbeleid is niet voldoende in de praktijk gebracht en kan beter. Beleid en uitvoering sluiten nog te weinig op elkaar aan. In 2007 zijn maatregelen genomen om het verschil tussen beleid en praktijk te verkleinen. Het besef is doorgedrongen dat een goed georganiseerde inkoop geld oplevert en er juridische en politieke risicos kleven aan het niet naleven van wet- en regelgeving. Dit zijn conclusies uit het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie naar de inkooppraktijk van de gemeente Hoorn.

Het is nog niet gelukt de kosten die verbonden zijn aan inkoop en aanbesteding terug te dringen. Aan de andere kant zijn de resultaten onduidelijk omdat deze niet in beeld zijn gebracht. Sturingsinformatie is bijna niet aanwezig, contractbeheer ontbreekt, het clusteren van inkopen heeft beperkt plaats, het aantal leveranciers en facturen neemt nog steeds toe en in sommige gevallen worden bedragen in openbare stukken vermeld voordat de aanbesteding plaats heeft gevonden. Het werken met enkelvoudige uitnodigingen, waarbij concurrentie is uitgeschakeld, zou verder teruggedrongen moeten worden. In 2007 zijn maatregelen genomen die tot verbetering hebben geleid. Er is gewerkt aan een betere interne samenwerking, van de ondersteuning door de eigen professionele inkoopadviseurs wordt meer gebruik gemaakt en er zijn opleidingen vezorgd.

Het jaarlijkse inkoopbedrag bedraagt 58 miljoen euro en de gemeente is gebaat bij een goed georganiseerde inkoopfunctie. Het bestuur moet hierover verantwoording af te leggen. De rekenkamercommissie beveelt een nadrukkelijker sturing door de gemeenteraad aan. Tenminste eenmaal per jaar zou de raad moeten discussiëren over resultaten, werkwijze en knelpunten. Een andere aanbeveling gaat over het toepassen van een betere controle voor- en achteraf bij belangrijke inkopen en aanbestedingen.

De rekenkamercommissie is in september 2005 met haar werkzaamheden gestart. Sindsdien zijn onderzoeksrapporten verschenen over budgetsubsidiëring van de bibliotheek en over de gemeentelijke Programmabegroting. Verder is half 2007 het eerste deel van het onderzoek naar betaald parkeren in de binnenstad verschenen. Het tweede en afsluitende deel is volgende maand gereed en zal eveneens aan de gemeenteraad ter behandeling worden aangeboden.

Rapport inkooppraktijk

Reactie Burgemeester en Wethouders op het rapport

Nawoord rekenkamer