Verdere professionalisering thuisbezorgmarkt dankzij GPRS-technologie


Niet meer op het menu: hond in de pot

UTRECHT, 20080318 -- Het via internet bestellen en laten thuisbezorgen van maaltijden is een foutgevoelig proces. Maar wie wel eens wat thuis laat bezorgen, moet de ervaring delen dat de situatie tegenwoordig een stuk beter is dan enkele jaren geleden. Diverse ontwikkelingen liggen daaraan ten grondslag. Zo is internet gemeengoed geworden, rekent iDeal af met wisselgeldproblemen, en heeft de komst van dienstverleners als thuisbezorgd.nl en JustEat.nl veel betekend voor (met name kleinschalige) horecaondernemers. Een investering van één miljoen euro, moet het fenomeen hond in de pot nu voorgoed van de menukaart bannen.

Push mail

Laurens Groenendijk, CEO JustEat Benelux BV: "Met de introductie van de gepatenteerde JCT-boxtechnologie in Nederland, is 0-failure voor het eerst een reëel streven."
Het moederbedrijf in Denemarken investeerde ruim één miljoen euro in de Just Connect Technologie (JCT) en bijbehorende JCT-box; het patent is aangevraagd en `pending'.

In de box bevindt zich een simkaart, een thermische bonnenprinter en een klein beeldscherm. Door de box aan te schaffen (tegen een borg van ¤ 399,-) zijn de restaurants in staat om internetbestellingen via push mail technologie, `live' - zonder vertraging - te ontvangen. Het restaurant heeft vervolgens de keuze om de bestelling te accepteren, te weigeren of een andere tijd voor te stellen. De consument krijgt deze keuze direct op zijn scherm te zien. Groenendijk: "Zo weet de klant onmiddellijk waar hij aan toe is. Bij weigering of een langere levertijd, kan de klant hierop bovendien besluiten een nieuwe bestelling te plaatsen bij één van de andere 750 aangesloten restaurants, waarvan recent 100 zijn gestart met de JCT-box."
Simpele installatie
De installatie van de box is simpel. Een kwestie van de stekker in het stopcontact. Vanaf dat moment is directe communicatie tussen klant en keuken een feit. "Inmiddels werken zo'n honderd aangesloten restaurants tot grote tevredenheid met de JCT-box. Groot voordeel is dat restaurants niet langer geconfronteerd worden met telefoontjes van klanten of de bestelling is doorgekomen. Die is namelijk al handmatig bevestigd. Naast toegenomen klanttevredenheid, het uitbannen van miscommunicatie, draagt JCT zo ook bij aan een betere efficiency. Een voordeel waar uiteindelijk ook de consument in prijsstelling de vruchten van zal plukken."

De JCT-box in het kort:
1. De consument bestelt via JustEat.nl zijn maaltijd
2. Het restaurant ontvangt op de JCT-box de bestelling via het 3G netwerk van T-Mobile.
3. Het restaurant heeft de keuzes om de bestelling te accepteren, te weigeren of een andere tijd voor te stellen.
4. De consument krijgt direct op zijn/haar scherm de keuze die gemaakt is door het restaurant.