Deelgemeente Kralingen-Crooswijk Rotterdam

'Tuk tuk' in Rotterdam

Vanaf mei gaat de Tuk, een vervoermiddel uit Azië, ook in Rotterdam haar rondjes rijden. Onder andere in deelgemeente Kralingen-Crooswijk zijn de taxiwagentjes binnenkort te bewonderen.

Het idee ontstond in Bangkok, waar Rotterdammer Geert Kloppenburg tijdens een vakantie de straten vol tuktuks zag. ,,Daar rijden er 2500 rond, zegt hij. Ideaal voor korte ritten en daarmee een prima vervoersmiddel dat tussen bus en taxi in zit. Eenmaal terug in Amsterdam bedacht de jurist met bevriend econoom Martijn Beversluis de Tuk Tuk Company. De vooroordelen over de tuktuk zijn legio. Het zijn vieze pruttelende wagentjes die niet geschikt zijn in een nat en winderig land, kregen we meestal als reactie, vertelt Kloppenburg.

Geen concurrentie voor taxibranche
De tuktuk is geen concurrent voor de taxibranche, stelt Kloppenburg. In drie steden rijden zestig wagentjes. Daar komen er tien tot twintig bij in Rotterdam. Daar rijden 800 taxis. Wij zijn dus maar een kleine speler, zegt Kloppenburg. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het merendeel van de passagiers normaal gesproken nooit een taxi neemt. In de Maasstad wordt de Rotterdamse Taxi Centrale de franchisenemer van de Tuk Company.

Tuk aanhouden op straat
Het onderzoek onder passagiers in Amsterdam en Den Haag heeft ook uitgewezen dat het niet toeristen en dagjesmensen zijn die zich in een tuktuk later vervoeren. Het blijken vooral de stedelingen zelf. In Rotterdam komen er drie vaste standplaatsen waar mensen naartoe kunnen gaan voor het tuk vervoer. En daar mag je ze ook aanhouden op straat, iets waar in Amsterdam nog geen toestemming voor is. In Rotterdam gaan de tuktuks vooralsnog rijden in het centrum, op de Kop van Zuid en in de deelgemeenten Kralingen-Crooswijk, Noord en Delfshaven. De driewielers hanteren vaste ritprijzen: 3,50 voor één persoon, 5,00 voor twee personen en 6,50 voor personen binnen één zone. Per extra zone wordt 3,00 berekend, ongeacht het aantal passagiers.