AutoRai

Volvo XC60 wil niet botsen

(3/19/2008)
De nieuwe Volvo XC60 werd in februari getest door de gerenommeerde Britse onderzoeksorganisatie Thatcham. Volvo's City Safety systeem wekte daarbij grote bewondering. Het lukte de onderzoekers niet de auto te laten botsen op zijn voorganger. De Volvo XC60 komt dit najaar in Nederland op de markt en is standaard voorzien van het systeem dat bij snelheden tot 30 km/uur volautomatisch zelf remt bij een naderende aanrijding.

Onderzoeken wijzen uit dat 75 procent van alle gerapporteerde ongevallen plaatsvindt bij rijsnelheden tot 30 km/uur. In de helft van de gevallen heeft de bestuurder helemaal niet geremd voor de botsing (!), meestal vanwege het feit dat hij was afgeleid. In deze gevallen kan City Safety een cruciaal verschil maken. City Safety remt de auto automatisch af zodra de bestuurder op het punt staat achterop de voorligger te botsen. Op die manier is een botsing wellicht geheel te voorkomen of, indien dit niet mogelijk is, zijn materiaalschade en letselschade te beperken.

Botsing voorkomen
City Safety is actief bij rijsnelheden tot 30 km/uur. Wanneer de voorligger plotseling moet remmen en City Safety de kans op een botsing groot acht, zet het systeem de remmen stand-by. Indien de bestuurder geen actie onderneemt, worden de remmen automatisch bediend. Als het snelheidsverschil tussen beide auto's kleiner is dan 15 km/uur, kan City Safety ervoor zorgen dat een botsing wordt voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan het moment van de botsing.

Laser
City Safety houdt de verkeerssituatie voor de auto in de gaten met behulp van een lasersensor die ter hoogte van de binnenspiegel in de voorruit is gemonteerd. De sensor kan voertuigen en andere objecten detecteren die zich op een afstand van maximaal 10 meter van de voorbumper van de auto bevinden. Het gaat dan om voorliggers die ofwel stilstaan ofwel in dezelfde rijrichting rijden als de Volvo.

Op basis van de afstand tot de voorligger en de eigen rijsnelheid voert het systeem 50 berekeningen per seconde uit om de noodzakelijke remkracht te bepalen die nodig is om een botsing te vermijden. Indien de berekende remkracht een bepaalde waarde overschrijdt en de bestuurder geen actie onderneemt, zal het systeem concluderen dat de kans op een botsing reëel is. City Safety helpt de botsing te voorkomen of de ernst van de botsing te verminderen door de auto automatisch af te remmen en de stand van de gasklep te verkleinen. Tegelijkertijd worden de remlichten geactiveerd om achteropkomend verkeer te waarschuwen.

Ook voorligger wordt beschermd
City Safety is niet alleen nuttig voor de berijder van de Volvo. Ook de voorligger wordt beschermd. Uiteraard biedt het voorkomen van de botsing de allerbeste bescherming aan alle betrokkenen, iets wat met City Safety vaak mogelijk is. Echter, in die gevallen waar een botsing onvermijdelijk is, helpt City Safety de optredende botskrachten te verkleinen. Het gevolg is dat de inzittenden in de voorligger een minder zware klap te verduren krijgen en er wellicht zelfs zonder verwondingen zoals een whiplash afkomen.

Een botsing met een voorligger kan in lichamelijk en/of psychisch opzicht een behoorlijk ingrijpende ervaring zijn. Door de rijsnelheid net voor het moment van botsen te verlagen, beperkt City Safety tevens de kans op verwonding van de inzittenden in de Volvo. En indien de auto tijdig tot stilstand komt, is van verwonding zelfs helemaal geen sprake.

Zelfs bij een lage snelheid kan een botsing al tot aanzienlijke reparatiekosten leiden. City Safety draagt er aan bij dat de Volvo-rijder minder tijd kwijt is aan contacten met de werkplaats en verzekeringsmaatschappij. Volvo voert momenteel al vergevorderde gesprekken met verzekeringsmaatschappijen om de verzekeringspremies voor auto's die met City Safety zijn uitgerust te verlagen. Kortingen tot 20 procent zijn daarbij realistisch.