Gemeente Groningen



Meer dan de helft - 52% - van alle aanvragen voor bijzondere bijstand is vorig jaar in de periode 10 juli tot 8 oktober op dezelfde dag afgehandeld. De aanvrager ontving dezelfde dag een schriftelijk besluit (beschikking) op zijn aanvraag.

De afhandeltermijnen voor aanvragen bijzondere bijstand zijn de afgelopen periode sterk verbeterd. In 2006 werd 38% van de aanvragen binnen drie werkdagen afgehandeld. Vorig jaar steeg dit aantal tot 56%. Ook in 2006 kende 36% van de aanvragen een afhandelingstermijn van twee weken of langer. Dit percentage is inmiddels gedaald tot 19%. De vereenvoudigde aanvraagprocedure voor bijzondere bijstand heeft voor aanvragers het plezierige voordeel dat zij sneller en beter geholpen worden.

In 2007 heeft de gemeente Groningen de afhandeling van de aanvragen bijzondere bijstand tegen het licht gehouden. Daarbij is gekeken hoe de aanvraagprocedure vereenvoudigd kan worden. De ambitieuze bedoeling was dat 80% van de aanvragers van bijzondere bijstand direct geholpen zou worden en aan het eind van het gesprek een beschikking mee te geven. Dit op voorwaarde dat de aanvrager tijdens het gesprek alle benodigde documenten bij zich heeft.

Van alle aanvragen bijzondere bijstand heeft in de onderzochte periode 52% dezelfde dag antwoord gekregen op de aanvraag. Van de aanvragers die bij de servicedesk geholpen zijn kreeg 80% dezelfde dag antwoord. Voor aanvragen die meer onderzoek vereisten kreeg 23% dezelfde dag uitslag op de aanvraag. De snellere werkwijze heeft niet geleid tot meer financiële fouten.