Port of Rotterdam

Binnenhavens ontwikkeld tot logistieke draaischijven

19-03-2008

De binnenhavens in Noordrijn-Westfalen (NRW) moeten uitgebouwd worden tot goed presterende moderne logistieke draaischijven.

Dit is het doel van de het beleidsstuk "Konzepts zur Entwicklung der Wasserstraßen und Hä­fen" dat de regering van de deelstaat opstelt.

"Wij willen het omgevingsvriendelijke en efficiënte transportmiddel binnenschip, steunen. Daarnaast hebben we uitstekend uitgeruste havens om NRW tot leidende Europese logistieke regio te maken", aldus de verkeersminister Oliver Wittke op 22 februari 2008 in Düsseldorf.

Het gaat goed met de binnenvaart in NRW. Prognoses gaan uit van een toename van een verdubbeling van het containerverkeer tot 2025. Om aan de vraag te kunnen voldoen hebben de 23 openbare binnenhavens in NRW de komende 15 jaar, 325 hectare meer ruimte nodig.

Door de sterke toename van het containertransport zullen volgens Wittke, de grote zeehavens te weinig capaciteit voor logistieke diensten hebben. Deze taken zouden meer en meer door de binnenhavens overgenomen kunnen worden, vooral door de havens aan de Rijn, op korte afstand van Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam.

Transportminister Wittke riep de havenbestuurders op tot meer samenwerking. De onlangs overeengekomen samenwerking van de havens van Duisburg, Essen en Gelsenkirchen is een goede aanzet. Onder handhaving van de noodzakelijke concurrentie kan zo de ruimte beter benut worden, de marketing verbeteren en de efficiëntie toenemen. De deelstaatsregering ondersteunt daarom verdere samenwerking.

Het kwaliteitsniveau vande havens kan verder toenemen door optimalisatie van het netwerk van wegen en spoorwegen. NRW zet zich met nadruk in bij de nationale regering voor de bouw van de Betuwe Route en van de "IJzeren Rijn' als spoorverbinding met Rotterdam en Antwerpen. Daarnaast dienen de Rijn en de kanalen verder uitgebouwd te worden, de bruggen tot een hoogte van 5.25 meter te worden verhoogd en de vaargeulen te worden aangepast aan extreme waterstanden. Ook hierop wordt de landelijke overheid, als eigenaar, aangesproken.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.