Van de Voorzitter

Groei door netwerken

TNT Board of Management

Beste collegas, aandeelhouders, klanten en andere lezers,

In 2008het tiende jaar van het bestaan van TNTstarten we in uitstekende positie de tweede fase van onze Focus op Netwerken-strategie: versterking van ons kernportfolio en verdere groei van de winstgevende activiteiten in onze opkomende platforms. Winstgevende groei blijft in de komende jaren voor TNT een belangrijk thema, en dit is de reden dat u bij dit jaaroverzicht een brochure aantreft getiteld New Growth. Hierin vindt u verhalen van een aantal van onze collegas in twee spannende groeimarkten: China en Brazilië. Zij vertellen ons wat groei voor hen betekent, voor hun werk, hun carrière en hun persoonlijk leven.

Onze netwerken uitbreiden betekent dat we onze dienstverlening aan bestaande en nieuwe klanten kunnen verbreden. Groei van onze activiteiten betekent vanzelfsprekend ook meer carrièrekansen en groei voor onze medewerkers. Via de inkoop van eigen aandelen hebben we onze winst per aandeel en het rendement voor onze aandeelhouders kunnen vergroten. Tenslotte hebben we vorig jaar Planet Me gelanceerd, het CO2-reductieprogramma waarmee we het effect van onze groei op het milieu op de korte termijn willen compenseren, met de toekomstvisie om op lange termijn een CO2-neutraal bedrijf te worden.

Groei van de aandeelhouderswaarde

Als bedrijf streven we ernaar de aandeelhouderswaarde te doen stijgen door onze financiële middelen te gebruiken om te investeren in ons bedrijf en zo de waarde van ons bedrijf te vergroten.

Kijkend naar onze prestaties kunnen we concluderen dat 2007 een goed jaar was. De meeste van onze activiteiten hebben zich goed ontwikkeld en we hebben met onze resultaten onze vooruitzichten waargemaakt. De winst uit gecontinueerde activiteiten kwam uit op 783 miljoen, na aftrek van een voorziening van 110 miljoen voor een deel van de herstructurering van Post Nederland in de komende jaren. Na correctie voor deze toekomstige kosten steeg de onderliggende winst uit gecontinueerde activiteiten met een gezonde 4,5%. De winst toekomend aan de aandeelhouders is op een recordniveau uitgekomen, mede dankzij een boekwinst op de verkoop van onze vrachtmanagementactiviteiten.

Onze divisie Express heeft in 2007 goede resultaten geleverd. De omzetgroei was met name buiten Europa sterk (43,0%), deels door de extra omzet van de bedrijven die we in China, India en Brazilië hebben overgenomen. De integratie van Hoau, Speedage en Mercúrio binnen ons bedrijf en de aanpassing ervan aan de TNT-normen vordert goed, maar zal ook in 2008 veel aandacht van het management blijven eisen. In Europa is TNT Express opnieuw sneller gegroeid dan de markt en dan onze concurrenten, zodat we onze leidende positie verder hebben versterkt. De winstmarge van Express bedroeg in 2007 9,1%, een cijfer dat natuurlijk gedrukt wordt door de investeringen in onze recente acquisities in gebieden met een lagere marge.

De resultaten van onze divisie Post waren ook goed. De omzet van Post groeide met 4,2%, ondanks een daling van 1,7% van de omzet in Nederland. Dit was mogelijk doordat de omzet van Europese Postnetwerken met een gezonde 33,8% is gestegen. De winstmarge van Post in 2007 kwam uit op 14,8%, of 17,4% na correctie voor de eerder genoemde voorziening van 110 miljoen voor herstructureringskosten.

In het Verenigd Koninkrijk zijn onze activiteiten op het gebied van geadresseerde post met bezorging door derden verder gegroeid. Daarnaast zijn we met eigen distributie gestart in Manchester, Glasgow en Bristol. Tenslotte hebben we de teleurstellende ontwikkeling van een pakkettenbedrijf opgelost door dit onderdeel af te stoten.

In Duitsland heeft TNT Post de concurrentie van zich af weten te houden en de omzet bijna verdubbeld. Ons eigen netwerk dekt nu ongeveer 25% van de Duitse huishoudens af. De instelling van een minimumloon van 9,80 door de Duitse regering in december 2007 was onverwacht en betekent een ernstige benadeling voor de verdere ontwikkeling van ons bedrijf. We vechten dit minimumloon bij de Duitse rechtbank aan. Een dermate hoog loonniveau maakt het voor concurrenten van Deutsche Post uiterst moeilijk de concurrentie aan te gaan, maar wat nog belangrijker is, het is een ernstige test voor het Europese streven om de postmarkten volledig te liberaliseren, niet alleen in juridische zin maar ook door praktische struikelblokken niet toe te staan.

De koers van het aandeel TNT heeft in 2007 de trend van onze branchegenoten en de sector als geheel gevolgd. Door de kredietcrisis en de daaruit voortvloeiende vrees voor een recessie is de koers van ons aandeel in 2007 met 14% gedaald. Gerekend vanaf de start van onze Focus op Netwerken- strategie in december 2005 tot het einde van 2007 bedraagt ons aandeelhoudersrendement 18,5%, tegen gemiddeld 13,5% voor onze branchegenoten.

Vergelijking aandeelkoers TNT en branchegenoten 2007

TNT and AEX share price comparison 2007

Sinds december 2005 hebben we eigen aandelen ingekocht en daarmee bijgedragen aan de stijging van de winst per aandeel. In 2007 hebben we bijna 23 miljoen aandelen ingekocht. Het is ons beleid ingekochte aandelen in te trekken.

Earnings per diluted ordinary share 2007

Tenslotte hebben we aangekondigd van plan te zijn ons dividenduitkeringspercentage te verhogen van circa 35% van de genormaliseerde nettowinst tot circa 40% in 2010. Deze stap past bij de sterkte van onze kasstroom en bij het ontwikkelingspatroon van onze dividenduitkering in de afgelopen jaren.

Ons dividendvoorstel leidt tot een stijging van het dividend per aandeel over 2007 met 16,4%. Het zal duidelijk zijn dat onze langetermijn aandeelhouders direct profiteren van onze aandeleninkoopprogrammas in de vorm van stijgende dividenden.

Dividend per share 2007
Samen hebben al deze ontwikkelingen geleid tot een totaal aandeelhoudersrendement dat overeenkomt met het gemiddelde van onze sector.

Totaal aandeelhoudersrendement 2007, vergeleken met branchegenoten

Total shareholder return 2007 versus peers

Groei van onze waarde voor klanten

TNT wil de verwachtingen van zijn klanten overtreffen door een uitstekende kwaliteit van de dienstverlening en klantenservice. Ons doel is de zendingen van onze klanten tijdig en in perfecte staat op het juiste adres af te leveren, iedere keer opnieuw. We moedigen onze mensen aan om in de omgang met klanten steeds net een stap verder te gaan, in de wetenschap dat door een bijzonder goede service te bieden, TNT zich op de markt kan onderscheiden en de klanttevredenheid en loyaliteit kan vergroten.

Met de groei van onze netwerken kunnen we onze klanten steeds meer en betere diensten bieden. Dit was bij voorbeeld het geval in Europa waar we ons netwerk voor luchtvervoer hebben uitgebreid met verbindingen naar Bordeaux en Larnaca (Cyprus) en ons marktaandeel verder hebben vergroot. Het geldt des te meer voor de opkomende markten, waar de expansie van onze netwerken zelfs een belangrijke factor is in de economische ontwikkeling van de landen waar we actief zijn.

De uitbreiding van ons netwerk voor wegvervoer in Zuidoost-Azië is hier een ander voorbeeld van. Door de expansie naar Vietnam en China biedt dit netwerk onze klanten nu een nieuw Economy Express product: sneller dan zeevervoer, goedkoper dan luchtvervoer. Hierdoor groeien de volumes snel.

Groei voor onze medewerkers

Een bedrijf dat groeit biedt nieuwe kansen voor zijn medewerkers. Door autonome groei en overnames is het aantal van onze medewerkers in 2007 gestegen van 139.000 tot 161.000. Het doet goed te zien dat onze strategie ertoe heeft geleid dat we nu zon 17.000 medewerkers hebben in China, 6.000 in Brazilië en 2.000 in India.

Onze medewerkers met trots vervullen is de basis van ons succes. We zijn een mensenbedrijf. Mensen zijn de sleutel van ons succes: hun enthousiasme, hun passie, hun bereidheid net iets verder te gaan zijn bepalend voor de kwaliteit van onze dienstverlening en voor de mate waarin we de verwachtingen van onze klanten kunnen overtreffen.

Een van de uitdagingen waar TNT voor staat is het feit dat we weliswaar sterk groeien buiten Nederland, maar dat op onze thuismarkt het belangrijkste deel van onze postactiviteiten met volumedalingen te maken heeft. TNT Post heeft een serie Masterplannen ontwikkeld om de daling van de geadresseerde postvolumes in Nederland tegen te gaan. Deze is het gevolg van enerzijds de opkomst van de concurrentie en anderzijds de substitutie van fysieke post door elektronische communicatie. Afhankelijk van het succes van de onderhandelingen over een nieuwe CAO voor TNT Post zullen 6.500 tot 11.000 medewerkers het bedrijf in de loop van de tijd moeten verlaten. Gezien onze sterke inzet voor maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn we van plan het maximale te doen om te zorgen dat er op een verantwoorde manier met overcomplete medewerkers wordt omgegaan, door ze van werk naar werk te begeleiden. Om dit mogelijk te maken hebben we een aanzienlijke voorziening van 110 miljoen genomen, en zullen we ook in de toekomst aanzienlijke voorzieningen nemen.

We weten dat we van onze medewerkers in TNT Post Nederland grote offers vragen om zich aan te passen aan de werkelijkheid van de markt. Om dit te onderstrepen heeft de Raad van Bestuur met de Raad van Commissarissen afgesproken in 2008 opnieuw een limiet te stellen aan het beloningspakket van de Raad van Bestuur. Vanaf 2008 zullen de basissalarissen van de leden van de Raad van Bestuur stijgen in lijn met de CAOs in de belangrijkste landen waarin TNT actief is. Voor 2008 geldt, na vier opeenvolgende jaren van bevroren basissalarissen, een verhoging van 2%. De kortetermijn en langetermijn bonussen worden opnieuw gemaximeerd op het niveau van 2006. Dit betekent een bevriezing voor het tweede opeenvolgende jaar.

We zullen onderwerp verkeersveiligheid in de opkomende markten met de hoogste prioriteit aanpakken. Vooral door recente overnames is het aantal verkeersdoden binnen ons bedrijf en bij onze onderaannemers is scherp gestegen tot het onacceptabele aantal van 42. Van deze dodelijke ongelukken vonden er 21 in India plaats, waar de infrastructuur en de normen en de wetgeving voor de verkeersveiligheid nog in ontwikkeling zijn. We doen wat we kunnen om te zorgen dat ons hele wagenpark veilig en goed onderhouden is, en dat al onze chauffeurs en die van onze onderaannemers goed getraind en gekwalificeerd zijn voor hun werk.

Groei voor onze wereld

Vanuit het oogpunt van milieu is groei niet altijd positief. Economische groei betekent vaak meer vervuiling en uitputting van grondstoffen. Terwijl de wereldeconomie snel groeit, kampen honderden miljoenen mensen nog steeds met armoede en honger. Wij kunnen als onderneming onze ogen niet sluiten voor deze feiten en we hebben dan ook twee initiatieven in gang gezet om te helpen deze negatieve aspecten van groei tegen te gaan.

Sinds 2002 werken we samen met het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties in de strijd tegen honger in de wereld. In 2007 hebben we de eerste vijf jaar van ons samenwerking geëvalueerd. In deze periode is veel bereikt, en gezien deze successen en de enthousiaste bijdrage van onze medewerkers hebben we besloten onze samenwerking met WFP voort te zetten. Begin 2008 zullen we hiervoor een nieuw contract ondertekenen.

Als transportbedrijf zijn we ons altijd bewust geweest van de gevolgen van onze activiteiten voor het milieu. In 2005 zijn we een programma gestart, Driving Clean, om de vervuiling door ons voertuigenpark te verminderen. Driving Clean heeft ons aan het denken gezet over het bredere probleem van de CO2-uitstoot en de opwarming van ons klimaat. Dit is een van de grootste problemen waar de wereld vandaag voor staat, een probleem waar de transportsector zijn verantwoordelijk in moet nemen. Om deze reden hebben we een nieuw initiatief gelanceerd, Planet Me, dat een groot aantal innovatieve projecten omvat om de CO2-uitstoot van ons bedrijf te reduceren.

We hebben een uitgebreid systeem opgesteld om onze CO2-uitstoot te meten, deze te managen en erover te rapporteren, en we zullen dit systeem in de komende tijd verder verfijnen. We werken hard aan de vermindering van onze uitstoot en hebben wereldwijd een set bindende beleidsvoorschriften in ons bedrijf doorgevoerd. Daarnaast willen we, net als in ons samenwerkingsverband met WFP, onze medewerkers betrekken door hen te informeren en met ideeën te stimuleren om energie te besparen in hun privéleven.

Het komende jaar

In 2008 zullen de kapitaalmarkten naar alle waarschijnlijkheid uiterst beweeglijk blijven. De crisis in de financiële sector en de stijgende prijs van olie en brandstof ondersteunen de wereldwijde vrees voor een recessie in de Verenigde Staten en vertraging in andere delen van de wereldeconomie.

Met onze heldere strategie, gericht op het profiteren van groeikansen en het creëren van waarde door de uitbreiding van onze distributienetwerken, positioneert TNT zich sterk. Express zal naar verwachting een high single-digit omzetgroei realiseren, terwijl Post een low single-digit groei zal vertonen. We verwachten dat het groepsresultaat verder zal stijgen.

2007 was een goed jaar voor TNT, een jaar dat ons bedrijf in een sterkere positie heeft gebracht voor de komende jaren. Dit alles hebben we te danken aan de inzet en loyaliteit van onze mensen, de steun van onze aandeelhouders, het vertrouwen van onze klanten en de wijsheid van onze Raad van Commissarissen.

Met vriendelijke groet,

Signature Peter Bakker