---
19.03.08
Ryanair bekritiseert uitspraak rechter om vliegtax te behouden
Ryanair, Europa's grootste lage kosten luchtvaartmaatschappij, heeft
vandaag de uitspraak van de voorzieningenrechter in Den Haag, om de
invoering van de vliegbelasting op 1 juli gewoon door te laten gaan,
sterk bekritiseerd.
De zogenaamde vliegtax bedraagt voor korte afstandsvluchten EUR11.25
p/p en voor lange afstandsvluchten EUR45 p/p. Transit passagiers ook
wel "overstappers", zijn uitgesloten van deze belastingheffing,
hetgeen een duidelijk voordeel is voor Schiphol Airport en KLM / Air
France die 95% van de overstappende passagiers vervoeren op Schiphol.
Dit impliceert een onwettige staatssteun van meer dan EUR400 miljoen
per jaar aan de luchthaven Schiphol en het KLM/Air France monopolie.
Jim Callaghan van Ryanair zei:
"De belasting die de Nederlandse regering invoert, heeft niets te
maken met het milieu en is een overduidelijke belastingzwendel die tot
doel heeft om een gat van EUR350 miljoen in de Nederlandse begroting
te dichten. Vanuit een milieubewust standpunt is het volstrekt
onlogisch om een extra heffing in te voeren op efficient- en minder
vervuilend "point to point" vervoer, terwijl de veel meer vervuilende
"connecting flights" niet worden belast. Deze belasting is tevens
regressief want passagiers die reizen met milieubewuste lage kosten
maatschappijen zoals Ryanair worden veel meer benadeelt dan passagiers
die reizen met dure maatschappijen als KLM / Air France."
"Deze vliegtax brengt schade toe aan de regio's in Nederland die in
hevige competitie zijn om toeristen te werven. De keuze voor toeristen
is simpel: zij vliegen naar de goedkopere regio's met als gevolg dat
de Nederlandse economie veel meer dan 350 miljoen per jaar zal
mislopen."
"Hoewel oorspronkelijk het milieu als aanleiding voor deze extra
belasting werd genoemd, is het duidelijk dat transit passagiers meer
vervuilen dan passagiers zonder tussenstops. Dit toont aan dat
oneerlijke staatsteun aan Schiphol en KLM/Air France ten grondslag lag
aan deze differentiatie. De Raad van State bevestigde in September
2007 dat het uitsluiten van transit passagiers gelijk staat aan het
geven van staatsteun."
"De uitspraak van vandaag betekent dat onwettige staatssteun aan
Schiphol en KLM / Air France gewoon doorgaat en dat competitie en
keuze voor de consument hieronder zal lijden. Ryanair vecht deze
uitspraak aan en heeft eveneens de Europese Commissie opgeroepen om
ervoor te zorgen dat de Nederlandse regering ofwel deze vliegtax
afschaft of toepast voor alle passagiers."
---
Ryanair