ProRail

Persbericht

20-03-2008

Een verbeterde overweginstallatie Leyenseweg

Aankomend weekend werkt ProRail aan de overweg Leyenseweg in de gemeente De Bilt. Hier wordt de ADOB-installatie (Automatische Dubbele Overweg Bomen) van de eerste generatie vervangen voor een modernere variant. Het grote voordeel van deze installatie is dat hiermee de overweg voortaan minder lang dicht is bij het passeren van een trein. De overweg Leyenseweg was in juli 1999 in Nederland de eerste plek waar een ADOB als pilot werd geïnstalleerd. Omdat technieken continu verbeterd worden, werd een tweede variant ADOB ontwikkeld. Deze heeft de goede punten van de eerste variant behouden en is op andere punten verbeterd. Deze variant is sinds 2008 voor landelijke toepassing beschikbaar.

Kort samengevat zijn dit de veranderingen door de tweede generatie ADOB:

* Wanneer een voertuig op de hoofdrijbaan van de overweg wordt gedetecteerd, dan blijven de uitrijbomen van de hoofdrijbaan open om het voertuig de gelegenheid te geven de overweg te verlaten.
* Het aankondigingspunt dat de komst van een trein signaleert komt dichter op de overweg te liggen, waardoor de tijd dat de bomen gesloten zijn wordt ingekort.

* Voor voetgangers is een speciale veilige zone ingericht op de vier hoeken van de overweg. Ingesloten voetgangers kunnen zich hier tijdelijk en veilig opstellen totdat een trein is gepasseerd en de bomen weer geopend zijn.

* Het gele licht, dat aangaat als de overweg wordt geactiveerd, komt te vervallen. Er wordt alleen rood knipperlicht getoond, zoals bij alle overige in Nederland voorkomende overwegen.
* De portalen verdwijnen.

Gevolgen treinverkeer
De werkzaamheden hebben gevolgen voor treinreizigers tussen Utrecht â Amersfoort en Utrecht â Baarn. Van zaterdagnacht 22 maart 01.00 uur tot maandagochtend 24 maart 05.00 uur is er op beide trajecten geen treinverkeer. ProRail adviseert reizigers voor het plannen van hun reis www.ns.nl te raadplegen, te kijken op Teletekstpaginaâs 751 en 754 of te bellen met nummer 0900-1475 (⬠0,35 p.m.).