Garmin wereldwijd leider op het gebied van draagbare satellietnavigatiesystemen

Houten, 20 maart 2008 - Volgens onderzoek van Canalys, vooraanstaand onafhankelijk onderzoeksbureau gespecialiseerd in de technologiemarkt, is Garmin wereldwijd marktleider op het gebied van het aantal verkochte draagbare satellietnavigatiesystemen. In 2007 verkocht Garmin meer van deze systemen dan elke andere producent.

"Deze cijfers doen recht aan het harde werk van onze partners en hun toewijding aan innovatie, productwaarde en het tevreden stellen van onze klanten", zegt Clive Taylor, Product en Marketing Director van Garmin. "Nog indrukwekkender is dat deze cijfers alleen betrekking hebben op de verkoop van de zogenaamde persoonlijke navigatiesystemen en niet op de grote vraag naar Garmin's navigatieproducten voor outdoor, fitness, scheepvaart en luchtvaart. Ons marktleiderschap op het gebied van location-based producten en diensten is dus nog sterker."

Sinds de oprichting in 1989 heeft Garmin meer dan 31 miljoen van GPS-technologie voorziene apparaten verkocht. In 2007 behaalde Garmin een omzet van $3.18 miljard dollar, een groei van 79 procent in vergelijking met 2006. Naast de omzetgroei van 115 procent in het automotive/mobile segment in 2007, meldt Garmin een groei van 19 procent in het outdoor en fitness segment, 22 procent groei in het scheepvaartsegment en 27 procent groei in het luchtvaartsegment. Deze segmenten droegen samen voor meer dan een kwart bij aan Garmin's totale omzet over 2007.

"Garmin heeft wereldwijd de eerste positie bereikt door in 2007 aanhoudend goed te presteren op de Europese markt voor draagbare autonavigatieapparatuur, waarbij het aantal geleverde apparaten ten opzichte van 2006 meer dan verdubbelde. Daarbij heeft het zijn marktaandeel vergroot, en tegelijkertijd een duidelijke koppositie behouden op de Noord-Amerikaanse markt, die groeide tot een aandeel van 34,7 percent van de wereldwijde markt in 2007. Garmin had in 2007 een aandeel van 47 procent in de Verenigde Staten en die markt is qua omvang verviervoudigd", zegt Chris Jones, onderdirecteur en hoofdanalist van Canalys.


* Bron: onafhankelijk Q4 2007 wereldwijd onderzoek door markt analist Canalys, gepubliceerd februari 2008.

Garmin (Nederland)
Garmin (Nederland) is exclusief verantwoordelijk voor het importeren en distribueren van Garmin's navigatiesystemen in Nederland. Garmin (Nederland) is onderdeel van Sailtron BV, in de jachtenwereld al ruim 30 jaar een begrip in Nederland. Met ingang van 1 januari 2006 zijn alle Garmin activiteiten van Sailtron ondergebracht bij Garmin (Nederland). Het leveringsprogramma van Garmin (Nederland) omvat kwalitatief hoogwaardige apparatuur voor automotive, maritieme, outdoor en fitness doeleinden. Al deze producten zijn verkrijgbaar via een uitgebreid netwerk van verkooppunten in Nederland. De organisatie heeft als doelstelling betaalbare GPS-producten van hoogwaardige kwaliteit te leveren.