Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 20 maart 2008

VLM Airlines kondigt het tiende opeenvolgende jaar met winst aan

Hoogtepunten van 2007


. Nieuwe mijlpalen
o Het tiende opeenvolgende jaar met winst o De 15e verjaardag
o Nieuwe eigenaars bieden nieuwe mogelijkheden
. Omzet groeit 13 % tot E 112,5 m

. Aantal passagiers groeit 9 % tot 745.781
. Winst na belastingen groeit 13 % tot E 3,6 m

Verklaring van de Managing Director, de heer Johan Vanneste

In 2008 vieren we onze 15e verjaardag en in ons jonge bestaan behaalden we reeds een aantal andere mijlpalen. Tien jaar van onafgebroken winst, in een industrie met een steeds groeiende concurrentie, zwaar gesubsidieerde treinoperators, sterk stijgende brandstofprijzen, een verhoogde belasting op vliegtuigtickets in sommige landen en aandacht voor het milieu. Daarnaast zal de overname van ons bedrijf door Air France - KLM onze passagiers verschillende extra voordelen opleveren terwijl we zelf blijven genieten van het ondernemerschap en de flexibiliteit van een kleine regionale luchtvaartmaatschappij met de focus op zakelijke passagiers.

Onze omzet groeide in 2007 nog eens met 13 % en we verdubbelden bijna onze omvang gedurende de afgelopen vijf waardoor we een nog belangrijkere speler in de Europese luchtvaartsector werden. We bezitten nu samen met onze nieuwe partner Cityjet Limited, een dochter van de Air France-KLM groep, meer dan 50 % van alle verkeer van en naar London City Airport. Dat nieuwe partnerschap zal ons toelaten om ons netwerk uit te breiden en onze passagiers zullen kunnen genieten van meer routes en hogere frequenties.

Het product dat we aanbieden blijft belangrijk voor ons succes en we zullen hier in de toekomst meer tijd en middelen aan besteden. We erkennen dat onze stiptheid en betrouwbaarheid lijdt onder het succes en de populariteit van onze tijdsbesparende diensten, en meer bepaald van het recente tekort aan capaciteit op London City Airport. In 2008 zal dat een prioriteit zijn en het is onze intentie om samen met de nieuwe eigenaars van London City Airport de snelle in- en uitstroom van deze prachtige kleine luchthaven in het belangrijkste Europese financiële centrum te herstellen.

In 2007 voerden we nieuwe systeemverbeteringen aan het e-commerce platform door en nu kunnen onze passagiers online inchecken waardoor ze nog meer kostbare tijd uitsparen. We onderzoeken op dit ogenblik een check-in via gsm en we zullen later dit jaar ook de mogelijkheid aanbieden om reserveringen online te wijzigen en annuleren.

We werken verder aan de vernieuwing van onze vloot en vandaag zijn er al negen van onze vliegtuigen uitgerust met stijlvolle en zeer comfortabele nieuwe zetels. De rest van onze investering zal tijdens het jaar voltooid worden. De in-flight service van ons cabinepersoneel blijft lof krijgen voor vriendelijkheid en professionaliteit.

Het aantal klanten dat zich sinds vorig jaar voor ons getrouwheidsprogramma VLM Encore registreerde, is in aantal verdubbeld tot meer dan 40.000. Er wordt verwacht dat deze trouwe passagiers van VLM Airlines in de toekomst van nog grotere voordelen zullen kunnen genieten, aangezien we overwegen om VLM Encore in het Flying Blue programma van Air France-KLM te integreren.

Ons bedrijf groeit en we verwachten nog een grotere groei in de toekomst. 2008 belooft daarentegen een uitdagend jaar te worden met brandstofprijzen die nu hoger liggen dan $ 100 per vat en het Britse pond dat historisch laag noteert (Een groot deel van onze omzet wordt gerealiseerd in Britse Pond).

Wij zijn ons bewust van onze impact op het milieu. Onze regionale vliegtuigen met turbopropellers zijn daarentegen weinig vervuilend en behoren tot de stilste modellen op de markt. Milieugroeperingen en operators van hogesnelheidstreinen hebben misleidende informatie verspreid over de uitstoot van vliegtuigen in het algemeen. Onze Fokker 50 stoot 92 gram CO2 per 100 km per zetel uit en verbruikt slechts 3,2 liter brandstof per 100 km per zetel. Dat is minder dan een Smart tweezitter. Deze vliegtuigen zijn uiterst geschikt voor de korte routes waarop VLM Airlines vliegt. Het is onze missie om dit misverstand in 2008 recht te zetten.

We doen er met ons zeer bekwaam personeel alles aan om alle obstakels op onze weg te overwinnen en ik wil alle medewerkers persoonlijk bedanken voor de voortdurende toegewijde trouw aan onze bedrijf.

Jaarresultaten

Voor het jaar dat eindigt op 31 december 2007 had VLM een winst (voor aftrek van belastingen) van E 5,4 m, 24 % meer dan de E 4,4 m in 2006. De operationele winst steeg tot E 5,7 m, een winst van 34 % in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst voor het volledige jaar was E 3,6 m in vergelijking met de E 3,2 m voor het jaar dat eindigde op 31 december 2006 of een stijging van 13 %. Dit is het tiende opeenvolgende jaar met winst voor het bedrijf.

Inkomsten

De omzet voor het volledige jaar steeg met 12,6 % van E 99,9 m tot E 112,5 m. Na een uitgebreid expansieprogramma op het eind van 2006 voegde het bedrijf vier vliegtuigen aan zijn vloot toe, een aantal nieuwe diensten en verschillende frequenties aan de bestaande routes. Dat alles kwam in 2007 volledig tot zijn recht en resulteerde in een stijging van de inkomsten. Daarnaast introduceerde VLM Airlines op vraag van de passagiers een nieuwe route tussen Rotterdam en Manchester die twee maal per dag gevlogen wordt.

De inkomsten uit chartervluchten stegen met 28 % in vergelijking met 2006 aangezien de maatschappij voortdurend op zoek gaat naar nieuwe markten en erin slaagde om met succes in de Franse chartermarkt binnen te dringen. Het bedrijf zorgt zo ondermeer voor de vluchten van een steeds groter wordend aantal Franse voetbalteams.

VLM Airlines vervoerde in 2007 745.781 passagiers, een stijging van 9 % in vergelijking met 2006. Het totaal aantal passagiers op lijnvluchten steeg met 6 % tot 697.781 terwijl het aantal passagiers op chartervluchten en wet lease vluchten sterk steeg met 62 % tot 48.000.

Uitgaven

De operationele kosten stegen het afgelopen jaar met 11,6 % tot E 106,8 m. De brandstofprijzen braken het ene record na het andere en hoewel dat gecompenseerd werd door de zwakke dollar in vergelijking met de euro steeg de kost voor kerosine met bijna 17 % tegenover afgelopen jaar tot een totaal van E 10,5 m. Een aantal andere onkosten zijn daarentegen gedaald en dat heeft geholpen om de hoge brandstofkosten te compenseren en heeft ertoe bijgedragen dat het bedrijf winst kon blijven maken.

Het management team van VLM Airlines heeft systematisch de voordelen van risicomanagement geëvalueerd, zoals de bescherming tegen de schommelingen in de wisselkoersen van buitenlandse valuta . Tijdens de afgelopen jaren en voor het boekjaar 2007 werd zo ongeveer 75 % van de buitenlandse wisselkoersen van het bedrijf, voor het omzetten van GBP in EUR en in mindere mate in US $, gewaarborgd.

Met een uitdagend jaar voor de boeg zal de nadruk vooral blijven liggen op het verminderen van de kosten. Kosten die niet essentieel bijdragen tot het verbeteren van de service aan onze klanten zullen verder worden teruggedrongen. Er zullen meer inspanningen nodig zijn om het bedrijf winstgevend te houden en het bedrijf hoopt te kunnen genieten van de gezamenlijke aankoopkracht van de nieuwe eigenaar Air France-KLM, de grootste luchtvaartgroep van de wereld.

We blijven de nadruk leggen op e-commerce, samen met nieuwe initiatieven om de online verkoop en interactie met onze klanten te stimuleren. In 2007 werden ongeveer 35 % van alle reserveringen via www.flyvlm.com gemaakt en meer dan 99 % van alle tickets zijn nu elektronisch.

Balans

De totale activa van het bedrijf groeiden verder met 15 % tot E 37,7 m over het volledige jaar.

De cash en cash equivalenten verminderden met 40 % tot E 7,3 m tegenover E 12,1 m, aangezien het bedrijf verder bleef investeren en zijn huidige activa zag stijgen van E 6,3 m tot E 15,1 m. Deze stijging was te danken aan de aankoop van vier Fokker 50 toestellen, die voordien geleasd werden.

De uitstekende financiële prestaties voor het jaar resulteerden in een gestegen eigen vermogen van E 13,5 m. Het eigen vermogen vertegenwoordigt 36 % van het totaal van de balans, wat duidelijk de stevige financiële positie van het bedrijf aantoont.

De financiële strategie van VLM Airlines blijft een hoge graad van financiële flexibiliteit en onafhankelijkheid garanderen. Een sterke cashpositie die zorgt voor zekerheid en voldoende werkkapitaal is uiterst belangrijk in de luchtvaartindustrie.

Het bedrijf verwacht dat dit financiële succes zal blijven duren en voorspelt opnieuw winst voor 2008. Het gelooft dat de overname van het bedrijf door Air France-KLM en het partnerschap met Cityjet Limited op London City mogelijkheden zal creëren om een toekomstige groei en uitbreiding veilig te stellen.

De financiële informatie in dit persbericht is gebaseerd op uittreksels uit de Geconsolideerde Financiële Verslagen van het bedrijf, die aan een audit onderworpen werden.

VLM Airlines in profiel
VLM Airlines is actief sinds 1993 en biedt lijndiensten aan vanuit Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Groningen (via Amsterdam), Isle of Man, Jersey, Luxemburg, Manchester, Rotterdam met bestemming London City. Vanuit Rotterdam worden er ook dagelijks rechtstreekse vluchten aangeboden naar Hamburg en Manchester en vanuit Antwerpen dagelijks naar Manchester. In de zomermaanden worden rechtstreekse vluchten aangeboden op de Kanaaleilanden vanuit Rotterdam. Hiernaast organiseert VLM Airlines een groot aantal bedrijfscharters naar uiteenlopende bestemmingen in Europa.

De onderneming genereerde over 2007 voor de tiende keer op rij winst en heeft 450 personen in dienst. Het totaal aantal passagiers van VLM Airlines nam tussen 2006 en 2007 met 9 % toe tot 745.000.

In januari 2006 kreeg VLM Airlines de titel van 'Regional Airline of the Year' uitgereikt door het magazine Air Transport World. De maatschappij werd ook bekroond met verscheidene andere onderscheidingen waaronder de prestigieuze Golden Bridge Award, de Regional Business Award en de Anglo-Dutch Award. In maart 2008 ontving VLM Airlines de Passengers Airlines Award in Amsterdam Airport Schiphol.

Voor online reserveringen, vluchtschema's en overige informatie: www.flyvlm.com of contacteer uw reisagent.

VLM AIRLINES - Marketing & Communications
Catherine Stuyck
Antwerp Airport PO Box 50
B-2100 Antwerp
Tel: +32 (0)3 285 68 93
Mobile: + 32(0)495 487697
E-mail: catherine.stuyck@flyvlm.com

VLM AIRLINES - Finance
Rony Timmermans
Executive Director Finance & Commerce
Antwerp Airport PO Box 50
B-2100 Antwerp
Tel: +32 (0)3 285 68 18
Fax: +32 (0)3 281 82 21
E-mail: Rony.Timmermans@flyvlm.com

Outsource Marketing & Communications
Nico Tempelaere
Tel: +32 (0)2 451 00 07
Mobile: +32 (0)477 436 434
E-mail : nico.tempelaere@outsource.be


---- --