Week 12 in Fem Business

Donderdag 20 maart 2008

Deze week in FEM Business (week 12, vanaf vrijdag 21 maart in de kiosk)

Philips wordt steeds Chineser
Gerard Kleisterlee: 'China is het tweede land voor ons' China is hard op weg de tweede afzetmarkt van Philips te worden, na de Verenigde Staten. Het bedrijf was er vroeg bij in de Volksrepubliek en plukt daar nu de vruchten van. Maar schat Gerard Kleisterlee de risico's wel goed in? 'De risicopremie van zakendoen in Amerika zou hoger moeten zijn dan in China. Het zakenklimaat in China is veel voorspelbaarder.'

Hollandse autotycoons
Vier families domineren de Nederlandse automarkt. Dat doen ze niet sinds gisteren. De families Pon, Kroymans, Louwman en Lauret maken al decennia de dienst uit. Hun geheim: ze zijn importeur n dealer van een of meer merken. Dat bracht ze in de Europese top-25 van automotive-groepen.

Hoeveel troeven heeft Bernanke nog achter de hand? De Amerikaanse centrale bank heeft de uitslaande brand bij Bear Stearns geblust. De Fed wilde de slag koste wat kost winnen. Maar de oorlog gaat door. Deskundigen waarschuwen: met haar keiharde optreden legt de Fed de basis voor de volgende crisis.

Prijskaartje moslimboycot: een miljard euro
Niet alleen Nederland, ook de moslimwereld bereidt zich voor op de film van Wilders. Een winkelketen uit Oman is alvast begonnen met een boycot van Nederlandse producten. Als de islamitische wereld hetzelfde reageert op Fitna als op de Deense cartoons, gaat ons dat een miljard euro kosten.

Verder in FEM Business:

â- Sony lijft 2Waytraffic uit Hilversum in
â- Luxaflexfabrikant Hunter Douglas wil van de beurs â- Chinese MBA's in een westers jasje zijn razend populair â- Het IMF waarschuwt Nederland: hoog tijd voor hervormingen â- Heeft de pc zijn langste tijd gehad?

Informatie: Arne van der Wal 06-22313718 of Jean Dohmen 06-52037025 - 020 5159852 (secretariaat)