Taskforce Combinatiefuncties in eindrapport: Btw-vrijstelling noodzakelijk

vrijdag 21 maart 2008

Het eindrapport geeft organisaties concrete handvatten voor het aanstellen van combinatiefunctionarissen. De Btw-problematiek vormt echter nog een risico voor het welslagen van de Impuls.

Staatssecretaris Dijksma (links) en haar collega Bussemaker hebben in december, samen met andere organisaties, de Impuls Brede School ondertekend. Daarbij zijn afspraken gemaakt over de realisatie van 2500 combinatiefuncties.

De Taskforce Combinatiefuncties heeft in een brief aan de staatssecretarissen van OCW en VWS vrijstelling van omzetbelasting bepleit voor de uitwisseling van personeel werkzaam in een combinatiefunctie bij instellingen uit de sectoren onderwijs, cultuur, sport, kinderopvang of welzijn en die samenwerken op lokaal niveau, bijvoorbeeld in het kader van de Brede School. Het detacheren van personeel en de daarmee samenhangende omzetbelasting vormt namelijker voor de inlener een kostprijsverhogende factor en blijkt daarmee een belangrijke hindernis bij de uitwisseling van personeel. De Taskforce constateert dat de mogelijkheden voor de lokale partijen om én een de werkgeversrol op zich te nemen én geen hinder te ondervinden van de btw-bepalingen, minimaal zijn, of een hele rompslomp teweeg brengen.
Dat bleek donderdag 20 maart bij de overhandiging van het eindrapport van de Taskforce door voorzitter Philip Geelkerken aan staatssecretaris Dijksma (Onderwijs).

In december maakte staatssecretaris Dijksma, mede namens de andere OCW-bewindslieden, afspraken met staatssecretaris Jet Bussemaker (VWS), de VNG, onderwijsorganisaties, sportkoepel NOC-NSF en de Cultuurformatie over de realisatie van 2500 combinatiefuncties in 2012. Ter ondersteuning van deze doelstelling is de Taskforce Combinatiefuncties ingesteld. Een combinatiefunctionaris is werkzaam in verschillende sectoren maar in dienst bij één werkgever. Bijvoorbeeld een muziekdocent die zowel lesgeeft op de muziekschool als op de Brede School.

Samenvatting eindrapportage Taskforce Combinatiefuncties Om de Impuls te ondersteunen en de weg vrij te maken voor een succesvolle implementatie van combinatiefuncties is de (tijdelijke) Taskforce Combinatiefuncties, bestaande uit deskundigen uit de diverse sectoren: sport, onderwijs, cultuur, kinderopvang, welzijn en gemeenten, opgericht. Onderstaand een samenvatting van het eindrapport 'Aan het Werk met Combinatiefuncties' dat u hier kunt downloaden. De btw-problematiek is hierboven al behandeld. Voor een overzicht van (referentie)functies klik hier.

Stappenplan
De gemeente speelt een centrale rol bij de invoering van combinatiefuncties. Combinatiefuncties zijn namelijk per definitie het resultaat van lokaal maatwerk, doordat wordt aangesloten bij de het gemeentelijk beleid. De gemeente dient zich daarnaast garant te stellen voor de (co-)financiering van de combinatiefuncties. De Taskforce heeft een stappenplan opgesteld met samenhangende model-samenwerkingsovereenkomsten voor de invoering van combinatiefuncties.
Stap 1: Kiezen voor combinatiefuncties: de intentieverklaring van de gemeente!
Stap 2: De lokale samenwerkingsovereenkomst
Stap 3: De gemeentelijke subsidieverordening en subsidie-overeenkomst Stap 4: De samenwerkingsovereenkomst tussen twee `combi-organisaties' Stap 5. De arbeidsovereenkomst.

Werkgeverschap
Uitgangspunt voor het werkgeverschap vormt de afspraak in de Impuls dat de combinatiefunctionaris zoveel mogelijk wordt benoemd/aangesteld bij de scholen of de organisaties voor sport en cultuur. Daar waar kinderopvang- en/of welzijnsorganisaties participeren, kunnen deze ook als werkgever optreden. De Taskforce vindt het daarbij van groot belang dat de financiering van de combinatiefunctie en het werkgeverschap samenvallen.
Bij de keuze van het werkgeverschap zijn de volgende modellen uitgewerkt:
Uitleen om `niet';
Regeling op basis van kosten van gemene rekening; Detachering;
Het coöperatieve samenwerkingsmodel;
Overige modellen waaronder: werkgeversinstituut/gemeente.

Rechtspositie
Er van uitgaande dat de combinatiefunctionaris in dienst komt bij een organisatie voor onderwijs, sport, cultuur, kinderopvang of welzijn, maar tevens werkzaam is voor een organisatie uit een andere sector, doet zich de vraag voor hoe de rechtspositie moet worden geregeld. De Taskforce doet de volgende aanbevelingen aan de relevante sociale partners:
Kom tot een bovensectoraal overleg over de ten minste de volgende onderwerpen:

* een gezamenlijke agenda opstellen met betrekking tot de uitwerking van de aandachtspunten die de Taskforce heeft geïnventariseerd met betrekking tot de in de cao op te nemen of aan te passen onderwerpen die de rechtspositie van de combinatiefunctionaris aangaan;

* een uitwerking van de uitkomsten van het overleg in model-arbeidsovereenkomsten;

* de uitwerking van de generieke en referentiefuncties op cao-niveau. Streef er naar bij voorkeur voor 1 augustus 2008 tot resultaat te komen;

* Stel onder regie van een onafhankelijke procescoördinatie een bovensectorale regiegroep arbeidsvoorwaarden op. Taak en doelstelling van deze regiegroep:
faciliteren/monitoren knelpunten en oplossingen; ontwikkelen en delen van beleid op terrein van arbeidsvoorwaarden; functie van expertisedesk: toetsing problemen/oplossingen.

Functieprofielen
De Taskforce heeft er voor gekozen om de gevraagde functieprofielen zo op te stellen dat deze in de verschillende sector-cao's makkelijk kunnen worden overgenomen. De functieprofielen zijn ook een handreiking zijn aan de lokale partijen op gemeentelijk niveau: het is dan basismateriaal dat verder kan worden opgetuigd op basis van de lokale behoefte en binnen de kaders van de cao tot volwaardige functiebeschrijvingen kunnen worden uitgewerkt en gewaardeerd. De Taskforce heeft er voor gekozen om te komen tot een onderscheid in functieprofielen op twee abstractieniveaus:
een beperkt aantal generieke functieprofielen, dat als raamwerk kan dienen, en
een meer uitgebreid aantal specifieke functieprofielen, die (afgeleid van het abstracte raamwerk) als voorbeeld en maatwerkoplossing kunnen worden gebruikt.

Opleidingen
De geïnventariseerde mbo-opleidingen worden aangemerkt als inhoudelijk voldoende breed om invulling te kunnen geven aan opleidingsprogramma voor een combinatiefunctie. Er is voldoende samenhang tussen de te onderscheiden opleidingen om gemeenschappelijke modules te verzorgen. De opleidingsinstituten zien kans om de deelnemers gericht op te leiden voor doorstroming in combinatiefuncties. Hierbij wordt vooral gedacht aan het benutten van de 20% vrije ruimte. Op grond van bovenstaande is de Taskforce van mening dat het niet voor de hand ligt om een nieuwe opleiding te introduceren voor de combinatiefunctie.

Implementatie
De Taskforce beveelt aan om de specifieke ervaringen bij de grotere gemeenten beschikbaar te stellen en gerichte procesondersteuning te bieden aan lokale partijen in kleinere gemeenten. Tevens pleit de Taskforce voor om coördinatie, daar waar nodig, voortgangsbewaking en advisering op bovensectoraal niveau te beleggen. De Taskforce adviseert een lichte vorm van proces-follow up, die qua samenstelling klein in omvang is, onafhankelijk en inhoudelijk betrokken en met gezag partijen uit de sectoren aan zich kan binden.