Wirdumer bedrijf gelooft heilig in wijn van eigen bodem


WIRDUM, 20080324 -- Nederlandse wijn gaat een zonnige periode tegemoet. Dat is tenminste de heilige overtuiging van Willem Jan Kimp. Ruim een jaar geleden richtte hij het bedrijf Nederwijn op en besteedde een groot deel van zijn tijd aan onderzoek en oriëntatie op de Nederlandse wijnmarkt. Een jaar van praten, proeven, keuren, onderhandelen en inkopen later is de Wirdumer ervan overtuigd dat Nederland een broeinest is van eerlijke biologische producten, die hun weg naar de consument binnen nu en enkele jaren zullen vinden.

Het heeft hem wat gefronste wenkbrauwen opgeleverd toen hij vertelde dat zijn bedrijf zich bezig ging houden met het in- en verkopen van Nederlandse wijnen. Niet vreemd trouwens, want nog steeds plaatst half wijndrinkend Nederland haar vraagtekens bij het druivennat van eigen bodem. `En dat terwijl steeds meer Nederlandse wijnboeren in de internationale prijzen vallen,' zegt Willem Jan Kimp ter verdediging van zijn idealen. `Het klimaat in Nederland leent zich steeds beter voor een goede oogst. Daarnaast komt ook in de wijnteelt de vindingrijkheid van Nederlander weer naar de oppervlakte. We moeten nog steeds meer moeite doen om een goede oogst te krijgen, maar wat er geproduceerd wordt mag er wezen.'

Met Nederwijn probeert Willem Jan de Nederlandse wijn in de huiskamer te krijgen. Dat doet hij niet alleen door vrijwel alle Nederlandse wijnen in te kopen en aan te bieden. Regelmatig trekt hij het land in om Nederwijnavonden te houden. Een wijnproefavond waarbij het oer Hollandse product centraal staat. `Om het wat de boer niet kent, dat vreet hij niet gevoel bij de mensen weg te nemen,' legt Willem Jan uit.

Nederwijn heeft inmiddels contacten bij het gros van de Nederlandse wijnboeren, die maar wat blij zijn met de komst van het bedrijf. `De wijnboeren zijn de fabriek en Nederwijn is de etalage waarin de producten worden tentoongesteld,' zegt Willem Jan trots. Hij heeft zijn focus gericht op dit jaar om een flinke slag te slaan wanneer het gaat om de bekendheid van de Nederlandse wijn. `We bezoeken campings, buurthuizen en feesten. We bieden een groot deel van de Nederlandse wijn online aan en we geven advies en informatie. Dat alles vormt een flinke stap in de goede richting. Het enige wat wij met Nederwijn hoeven te doen is de wijn door zoveel mogelijk mensen te laten proeven. Voor de rest verkoopt het product zichzelf wel.'

Zie ook: http:// www.nederwijn.nl





Ingezonden persbericht