Ingezonden persbericht


25.03.2008

Vlaams consortium vervangt Wiedauwkaaispoorbrug over Kanaal Gent-Terneuzen.

EGEMIN AUTOMATION EN VICTOR BUYCK STEEL CONSTRUCTION HERSTELLEN OUDE GLORIE MET NIEUWSTE TECHNOLOGIE.

De oude Wiedauwkaaispoorbrug in de haven van Gent(B) is reeds geruime tijd aan renovatie toe. Zowel voor de aandrijving als voor de metalen constructie drong zich een vernieuwing op. De brug, de enige spoorverbinding op Belgisch grondgebied over het Kanaal Gent-Terneuzen, is een geklasseerd monument en moest dus in haar oorspronkelijke ontwerp worden behouden. De nieuwe brug wordt volledig off-site gebouwd en getest: een absoluut unicum!

THV "Wiedauwkaaispoorbrug"

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische Spoorwegen, gaf de Tijdelijke Handelsvereniging "Wiedauwkaaispoorbrug" de opdracht een exacte replica van de bovenbouw te realiseren met een aandrijving gebaseerd op de technologie van vandaag. De THV, ontstaan door de samenwerking tussen Victor Buyck Steel Construction en Egemin Automation, werd door deze partijen in het leven geroepen om dat order tot een goed einde te brengen.

Binnen de THV staat Egemin Automation in voor het projectmanagement en voor de volledige engineering, bordenbouw, sturing, programmering en inbedrijfname van de brug, terwijl de firma Victor Buyck Steel Construction zorgt voor de bouw (met authentieke klinknageltechniek!), de montage en het invaren van de staalstructuur. In onderaanneming zorgen het bedrijf Depret NV voor de civiele werken en het bedrijf E. De Vuyst NV voor de spoorwerken.

Veeleisende opdracht

De doelstellingen van opdrachtgever Infrabel waren duidelijk. De aanleg van de nieuwe Wiedauwkaaispoorbrug moest een verhoogde treinsnelheid mogelijk maken, terwijl ook de overwegen aan de Wiedauwkaai en de Terneuzenlaan comfortabeler moesten worden. Wat bediening van de brug betreft, werd een grote bedrijfszekerheid gevraagd, een verhoogde veiligheidscategorie vooropgesteld en een afstandsbediening voorzien die op aanvraag en vanuit een centraal bedieningsgebouw de bewegingen kan laten uitvoeren.

Bovendien is ook de eigenlijke vervangfase een kritiek element in het hele project. Omdat het hele hinterland van Terneuzen voor bevoorrading afhankelijk is van deze spoorverbinding en elke dag vertraging dus ernstig omzetverlies inhoudt voor de bedrijven die er gevestigd zijn, moet de stilstand tijdens de implementatie van de nieuwe brug tot een absoluut minimum beperkt blijven.

Gefaseerde aanpak

In een eerste fase werden de toe te passen technologieën bepaald, berekeningen uitgevoerd, uitvoeringsplannen en werkschema's opgemaakt. Tijdens de tweede fase werden de verschillende componenten gebouwd en momenteel is de volledige brug in opbouw in de werkplaats van Victor Buyck Steel Construction (fase 3). Tijdens fase 4 in de loop van maart en april wordt de brug in zijn geheel gemonteerd en off-site getest op het terrein van de staalbouwkundige aannemer. Het is trouwens de eerste keer dat Egemin Automation een draaibrug van dergelijke omvang off-site test. De implementatie ter plaatse is fase 5, wanneer de oude brug en het aanloopdek worden verwijderd, de onderbouw gedeeltelijk aangepast en de nieuwe brug in positie wordt gebracht. De volledige draaibrug en het draaimechanisme worden op een ponton over water getransporteerd. Dat geldt ook voor het nieuwe aanloopdek (100 ton), alhoewel dat over de laatste 500 meter op een vrachtwagen wordt geladen en met de zwaarst beschikbare mobiele kraan op zijn plaats gezet. In fase 6 wordt de nieuwe draaibrug ter plaatse uitgetest, waarna (fase 7) wordt gestart met de renovatie van de onderbouw. Het project wordt afgerond met de realisatie van een monument op de rechteroever.

Op 29 april as. gaan de werken on-site van start. De brug is vanaf 13 mei weer volledig operationeel voor spoor- en waterverkeer.