Technische Universiteit Delft

Nieuwe Delft Integraal op de mat

Van zandkorrels tot tektonische platen. En van een antieke Alfa Romeo tot de Superbus. Het eerste nummer van 2008 van Delft Integraal, het blad van de TU Delft, is uit.

Deze zomer wordt de Superbus in gebruik genomen tijdens de Olympische Spelen in Peking, zij het nog in 'afgeslankte' vorm (vereenvoudigde wielophanging, nog geen automatische piloot, en een topsnelheid van 'slechts' 100 kilometer per uur). Initiatiefnemer prof.dr. Wubbo Ockels ziet deze eerste Superbus als prototype: 'Dit is het eerste testplatform dat voldoet aan de eisen. Daarna gaan we banden, wielen en aerodynamica verder verbeteren. In Peking kunnen marktpartijen zich melden.' In deze Delft Integraal staan onder andere nieuwe artist's impressions van de Superbus.

Alfa
Is dit (zie bijgevoegde foto) nou de roemruchte racewagen waarmee Mussolini pronkte, waarin Achille Varzi reed en waarmee Clemar Bucci Evita Perón imponeerde? Dat moet haast wel, blijkt uit Delfts materiaalkundig onderzoek. Delft Integraal beschrijft de speurtocht van de onderzoekers.

Zandkorrel
Met het blote oog is het niet te zien: het piepkleine lichtsignaaltje waarmee mineralen verraden hoe lang ze al in een baksteen verstopt zitten. Delftse onderzoekers zien dat lichtje wél. Met hun dateringsmethode komen ze tot andere conclusies dan archeologen, bijvoorbeeld over de leeftijd van de Eindhovense Catharinakerk.

Tektoniek
Diep onder de Roemeense Karpaten schudt en trilt de aarde. De precieze toedracht van het tektonische geweld is een raadsel dat zich zelfs met de modernste meettechnieken en seismisch en tomografisch onderzoek maar moeilijk laat ontrafelen.

Meer informatie
Zie www.delftintegraal.tudelft.nl voor deze en alle andere artikelen. Wetenschapsvoorlichter Roy Meijer, 015-2781751, r.e.t.meijer@tudelft.nl