Ingezonden persbericht


Persbericht

Airlet Continental komt met oplossing voor probleem in koel/vries distributie Dunne koele luchtstroom in plaats onhandig, star lamellengordijn

Jan Jansen van Airlet Continental uit Nieuwerkerk aan den IJssel is al jaren een specialist op het gebied van warmte en koeling. Al langere tijd zocht hij naar een passende oplossing voor de veelal onhandige lamellen van dik plastic in koel- en vriesopbouwen voor distributievervoer. Deze moeten voorkomen dat na opening van de laadklep en/of -deur, de koude vanuit de bak naar buiten stroomt. In de dagelijkse praktijk ondervinden chauffeurs en bijrijders immers nogal wat problemen met deze toepassing. Jansen ontwikkelde daarom een energy shield dat hij bij de achterdeuren tegen het dak monteerde. Twee krachtige -maar zuinige- ventilatoren blazen daarbij de koude lucht in een stroom van boven naar beneden. Op die manier ontstaat er een koudegordijn met een dikte van zo'n anderhalve centimeter, dat voorkomt dat de kou zich naar buiten verplaatst. Dit energy shield is een handige, zuinige, praktische en stille oplossing voor een veel voorkomend dagelijks probleem en bespaart iedere dag ook nog eens zo'n 4 tot 5 liter brandstof op het verbruik van de koelunit.

Bij koel- en/of vriesauto's gelden de dikke, slecht doorzichtige plastic lamellen nog steeds als gemeengoed. Ze worden ingezet om te voorkomen dat de koude vanuit de bak naar buiten stroomt. "Maar wanneer je in de dagelijkse praktijk gaat kijken, zie je nog regelmatig dat die gordijnen naar de zijkant zijn geschoven en in het ergste geval zelfs met een band zijn vastgemaakt aan de wand. Daarmee vervalt grotendeels de werking van de koelunit, want bij dit type distributie gaat de deur regelmatig open en verlies je dus ook regelmatig een deel van de opgebouwde koude. Een ander probleem is dat het vaak heel zwaar is om winkelkarren bij het lossen door dat gordijn naar de laadklep te duwen. Soms hoor je dat chauffeurs met een bril last hebben van beslagen glazen wanneer zij door het gordijn naar buiten lopen. Tot slot is er de klacht dat je maar slecht door het gordijn heen kunt kijken en dat -wanneer de laadklep (deels) naar beneden staat- je dit slecht ziet", legt Jansen uit.

Hij is iemand die al van alles bedacht en ontwikkeld heeft op het gebied van koude- en warmtetechniek. Vanuit die jarenlange expertise probeerde hij een oplossing te vinden voor de genoemde problemen. Jansen: "Het moest daarbij gaan om een betrouwbaar en stil systeem, met een hoge capaciteit, een laag verbruik, dat niet te veel weegt en weinig ruimte in beslag neemt. Er is gekozen voor een kleine koof, waarin twee krachtige 24 volts/10 amp. ventilatoren zijn aangebracht. Door deze onder een hoek te plaatsen loopt de koude stroom ook onder die hoek naar beneden. De opstelling is zo uitgedacht dat deze over de volle laadbreedte aan de achterzijde van de bak werkt. Je combineert dit, net als normaal, met de reguliere koel/vriesinstallatie voor de bak. Dit energy shield zuigt een deel van die gekoelde lucht aan en creëert met de ventilatoren het gordijn dat de koude binnen van de vaak warmere buitenlucht scheidt. Een gordijn waar je als chauffeur makkelijk door heen kunt lopen, die je het zicht niet ontneemt en het lossen niet verzwaard."

Het energy shield is als pakket verkrijgbaar en kan door de technische dienst van transport- bedrijven zelf eenvoudig aangebracht worden. Inbouw via de leverancier is uiteraard ook mogelijk. Airlet Continental introduceert dit nieuwe gordijnsysteem tijdens de komende Carrosserievakdagen in Hardenberg, op de stand van Burgers Carrosseriebouw waar men een demonstratiemodel heeft staan.

Nieuwerkerk aan den IJssel, 25 maart 2008