GroenLinks

GroenLinks wil groene opvolger Schipholbaas Cerfontaine

27 maart 2008

GroenLinks wil dat het Rijk en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam hun invloed als aandeelhouder van Schiphol gaan gebruiken, om een groene opvolger voor de huidige directeur Cerfontaine te vinden. Deze verlaat aan het eind van dit jaar de luchthaven. Kamerlid Wijnand Duyvendak en de raadsleden Marco de Goede (Amsterdam) en Arno Bonte (Rotterdam) vinden dat die gelegenheid moet worden aangegrepen om een Schipholbaas te zoeken die méér oog heeft voor de omwonenden van de luchthaven en het milieu. Die nieuwe directeur krijgt dan ook een nieuwe taakomschrijving mee: niet winstmaximalisatie staat voorop, maar een bedrijfsvoering binnen stevige milieugrenzen en met oog voor omwonenden.

Duyvendak: Schiphol is in overheidshanden. Dat geeft ons de mogelijkheid een directie samen te stellen die niet enkel gericht is op maximale groei en het eigenbelang van het bedrijf Schiphol, maar die wil kijken welke vluchten nuttig zijn voor de Nederlandse economie en welke niet. Een directie bovendien, die de strijd tegen klimaatverandering serieus neemt en daar naar handelt.

In Amsterdam en Rotterdam worden respectievelijk wethouder Asscher en wethouder Harbers aangesproken. Duyvendak stelt de volgende Kamervragen:


1. Ben u op de hoogte van het feit dat de NV Luchthaven Schiphol een opvolger zoekt voor de huidige directeur dhr. Cerfontaine?


2. Kent u artikel 11 van de statuten van de NV Luchthaven Schiphol, waarin bepaald wordt dat de raad van commissarissen (..) de algemene vergadering van aandeelhouders kennis (geeft) van de voorgenomen benoeming van een directeur?


3. Deelt u de interpretatie dat deze bepaling de aandeelhouders (het Rijk en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam) de mogelijkheid geeft bemoeienis te hebben met de wijze waarop de vacature voor directeur wordt ingevuld? Zo neen, waarom, niet?


4. Deelt u de mening dat duurzaamheid en een goede relatie met omwonenden belangrijke criteria zijn waaraan het beleid van de NV Luchthaven Schiphol de komende jaren getoetst zou moeten worden? Zo neen, waarom niet?


5. Deelt u de mening dat het profiel van de aan te werven directeur in die zin van invloed kan zijn op het beleid van de NV Luchthaven Schiphol? Zo neen, waarom niet?


6. Deelt u de mening dat een manager die een groen profiel weet te koppelen aan bedrijfseconomische kwaliteiten de voorkeur geniet? Zo neen, waarom niet?


7. Bent u bereid gebruik te maken van uw bevoegdheden als aandeelhouder om de raad van commissarissen op de hoogte te brengen van uw visie omtrent het profiel van de te werven directeur?

Wijnand Duyvendak