BOVAG niet rouwig om uitstel milieu-akkoord

27/03/2008 13:06

Bovag

Op het laatste moment is gisteren de ondertekening van een milieu-akkoord tussen mobiliteitssector en overheid afgeblazen door het ministerie van Financiën. BOVAG had al eerder besloten het akoord pas te ondertekenen als er duidelijkheid is over de fiscale plannen van de overheid inzake mobiliteit, inclusief volledige afbouw van de BPM. Zo lang er geen overeenstemming is tussen de bewindslieden van VROM, Verkeer en Financiën, zoals gisteren werd aangetoond, is die duidelijkheid er niet. BOVAG is dan ook niet rouwig om het uitstel.

De Rijksbegroting 2008 was een slag in het gezicht van de mobiliteitssector. Onder het mom van milieu werden autogerelateerde belastingen met zo'n 500 miljoen verhoogd (een bedrag dat de komende jaren verder oploopt), zonder dat het milieu daar wezenlijk beter van werd, zo oordeelde ook het Nationaal Milieu Planbureau. Mede om die reden heeft BOVAG zijn medewerking aan het zogenaamde 'sectorakkoord Duurzaamheid in Beweging' opgeschort. De vrees bestaat dat, net als in de Begroting 2008, ook in nieuwe Rijksbegrotingen onder het mom van milieumaatregelen extra belasting wordt opgehaald bij de automobilist. Daarnaast is BOVAG er niet gerust op dat alle noodzakelijke stappen worden genomen om succesvolle invoering van de kilometerprijs (1) te garanderen. Met name de volledige afbouw van de BPM.

BOVAG wil pas een milieu-akkoord tekenen als duidelijk is hoe de langetermijnvisie van de overheid inzake vergroening van de autobelastingen er uitziet. Om die reden houden andere organisaties die betrokken zijn bij het milieu-akkoord inmiddels ook een slag om de arm. Zij behouden zich het recht voor zich uit het akkoord terug te trekken als het Belastingplan 2009 ze niet aanstaat, zo is in het concept-akkoord te lezen. De volledige afbouw van de BPM en genoemde slag om de arm deden het ministerie van Financiën besluiten ondertekening van het akkoord te elfder ure af te blazen. Deze stap sterkt BOVAG in haar standpunt dat het onverstandig is om nu een milieu-akkoord te sluiten. Financiën tornt aan de uitgangspunten van het Plan Nouwen voor invoering van de kilometer-prijs en zet daarmee het draagvlak voor de kilometerprijs op het spel. BOVAG betreurt dat.

BOVAG-directeur Koos Burgman: 'We hopen van ganser harte dat minister Eurlings, die in principe wél voor volledige afbouw van de BPM is en die sterk hecht aan maatschappelijk draagvlak voor de kilometerprijs, zijn collega's op Financiën alsnog weet te overtuigen van de noodzaak de BPM volledig af te bouwen. Intussen overleggen we als BOVAG met de overheid om op verantwoorde wijze invulling te geven aan de vergroening van de mobiliteit. Als dat naar tevredenheid verloopt, staat BOVAG voor in de rij om een milieu-akkoord te ondertekenen. Intussen gaat BOVAG door met het verder ontwikkelen van de eigen duurzaamheidsagenda, een programma waarin is vastgelegd wat BOVAG kan bijdragen aan een beter milieu.'

(1) Invoering van de kilometerprijs is een belangrijk wapen in de strijd tegen het vastlopen van de mobiliteit in Nederland én vergroening van het wagenpark. Het systeem vervangt de MRB en BPM en belast gebruik in plaats van aanschaf en bezit. Daarnaast is de hoogte van de kilometerprijs afhankelijk van de milieuprestaties van de auto.





http://www.bovag.nl




BOVAG