NOC*NSF


Eerste lustrum van een week vol potentie

ARNHEM - Voor de vijfde keer op rij wordt dit jaar een Nationale Sportweek in Nederland gehouden. Toen de week in 2004 voor het eerst werd georganiseerd, werd de ambitie uitgesproken er een week á la de boekenweek van te maken. Iedere Nederlander moet bij het horen van de naam Nationale Sportweek spontaan weten waar het om draait. Die bekendheid is er nu. Misschien nog niet van het kaliber boekenweek, maar toch.

Een paar cijfers en feiten illustreren dat de Nationale Sportweek volop potentie heeft en dat steeds meer partijen het concept omarmen. Want één ding is zeker: meer mensen ontdekken dat sport en bewegen de leukste manier is om gezond en fit te blijven. Wie daarbij de sportvereniging opzoekt, vergroot de kans om actief te blijven, het liefst een leven lang. Meer dan ooit slagen verenigingen er in om met maatwerk in aanbod leden aan zich te binden.

Meer aanbod, meer mensen in actie
De eerste Nationale Sportweek zette met 1042 kennismakingskansen in het land de toon. Een fantastisch aantal, waarop de organisatie trots was. De jaren daarop werden respectievelijk 968, 1720 en 1800 evenementen op www.nationalesportweek.nl geregistreerd. Dit jaar, de vijfde editie, spant de kroon: gekozen kan worden uit maar liefst 2330 evenementen! De verwachting is dat daarbij zo'n 400.000 landgenoten in actie zullen komen.

Een mooi fenomeen zijn de steden die het concept Nationale Sportweek sportief omarmen. Amsterdam was vanaf het begin actief (onder andere als gaststad voor de opening), maar ook Maastricht, Zoetermeer, Arnhem en Apeldoorn 'groeiden' in hun rol als aanbieder van exclusief aanbod voor hun inwoners (jong en oud). En er komen nieuwe steden bij: Almere, Delft, maar ook Raalte presenteren dit jaar een fantastische week.

Door samenwerking met verschillende sterke partijen, lukt het de Nationale Sportweek steeds steviger te maken. De sportbonden werken hiervoor- en dat is uniek- nauw samen met VSG, Mitex, FGHS en de partners in sport van NOC*NSF. Partijen als de Alliantie School en Sport, VWS, Center Parcs, Zilveren Kruis Achmea, Mc Donald's, Wegener, Marketresponse, NHTV, Arko Sport & Media, Bitez, Alta en Le Coq Sportif leveren, elk vanuit hun eigen professionaliteit, een onmiskenbare bijdrage aan het succes van de week.

Bijzonder is ook de bevlogenheid van de bekende Nederlanders die zich lieten verleiden tot het ambassadeursschap. Elsemieke Havenga, Joris Putman, Hans Dijkstal, Yvonne van Gennip, Hella van der Wijst, Winston Post, Edward van Cuilenborg, Frits Wester en Jochem van Gelder komen voor, maar ook tijdens de week in actie om duidelijk te maken de sport moét, hoe drukbezet je ook bent.

Het enthousiasme waarmee de Nationale Sportweek gedurende de eerste vijf jaar tot bloei kwam, inspireert tot meer, tot groter, nóg completer. Hoe... dat wordt binnenkort bekend gemaakt. Vooralsnog is het de komende dagen genieten van sport, plezier, samen zijn, competitie voeren, doorzetten, jezelf ontplooien, inspannen, bewegen, sportdaten...

(27 maart 2008)