Eerste fase project Mediacompetenties afgerond

27/03/2008 14:36

Nederlands Uitgeversverbond

De brancheorganisaties CMC (Centrum voor Merk en Communicatie), KGVO (het Koninklijke Verbond van Grafische Ondernemingen) en NUV (Nederlands Uitgeversverbond) gaan actief bijdragen aan de opzet van passende opleidingsmogelijkheden voor werknemers in de sterk veranderende mediasector. Inmiddels is een rapport beschikbaar van TNO-ICT met toekomstscenario's en een toekomstvisie. Dat levert de bouwstenen om te bepalen over welke competenties medewerkers in de mediaberoepen moeten beschikken. Uiteindelijk doel: een breed ontwikkel- en opleidingsprogramma voor profs in de multimediale media- en communicatiesector.

Technologische innovaties, vergaande digitalisering, nieuwe kanalen, mobiele toepassingen. De wereld van media en communicatie is sterk in ontwikkeling. Dit proces heeft invloed op de mensen die werkzaam zijn in deze sector. In een markt die sterk verandert, zullen de kennis en vaardigheden van de werknemers mee moeten veranderen. Dat gaat niet vanzelf. De brancheorganisaties CMC, KVGO en NUV hebben daarom besloten actief bij te dragen aan de opzet van adequate opleidingsmogelijkheden en HRM-instrumenten. Dit in het belang van zowel ondernemingen als werknemers.

In het vorig jaar gestarte project Mediacompetenties hebben de samenwerkende brancheorganisaties Kenniscentrum GOC de opdracht gegeven de veranderingen in de sector te onderzoeken en de vereiste mediacompetenties in kaart te brengen. Het uiteindelijk doel van het onderzoek, dat mede wordt gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Pers, is de opzet van een breed ontwikkel- en opleidingsprogramma voor professionals in de multimediale media- en communicatiesector.

Het project Mediacompetenties bestaat uit drie fasen: onderzoek, ontwikkeling en realisatie. Op dit moment bevindt het project zich aan het eind van de onderzoeksfase. TNO-ICT heeft in het rapport "Toekomstvisie Media Waardeweb" de veranderingen in de sector in kaart gebracht, de gevolgen daarvan en waar de innovatiekansen liggen voor de marktpartijen. Voor Kenniscentrum GOC levert het TNO-onderzoek de bouwstenen voor de ontwikkeling van een raamwerk voor mediacompetenties. Daarin komt in beeld welke competenties nodig zijn in de verschillende mediaberoepen en hoe onderwijsinstellingen hun studenten/leerlingen zo goed mogelijk kunnen opleiden, zodat ze in de beroepspraktijk de nieuwste trends op het gebied van content en technologie kunnen vertalen naar de markt. Eind juni worden de eindresultaten verwacht.

Het TNO-rapport is een tussenstap in het project Mediacompetenties en levert tevens een schat aan informatie en inzichten op waar bedrijven én onderwijsinstellingen hun voordeel mee kunnen doen. Het rapport geeft een visie op de toekomst en daagt bedrijven en opleidingen uit om zich actief op de toekomst te richten.

Het Plan van Aanpak Mediacompetenties is geïnitieerd door de samenwerkende brancheorganisaties CMC (Centrum voor Merk en Communicatie), KVGO (het Koninklijke Verbond van Grafische Ondernemingen) en NUV (Nederlands Uitgeversverbond).

Bijlage is te vinden op www.perssuport.nl





http://www.nuv.nl/web/show/id=103129

http://www.nuv.nl