Nieuwe zeventraps Audi S tronic-transmissie: extra dynamiek en efficiency
(3/27/2008)
Audi presenteert zijn nieuwe S tronic-versnellingsbak. Deze
transmissie met zeven overbrengingen en dubbele koppeling schakelt
razendsnel en zonder dat de krachtoverbrenging wordt onderbroken.
De efficiënte en dynamische transmissievorm is speciaal ontwikkeld
voor modellen met in lengterichting ingebouwde motoren in combinatie
met quattro-aandrijving. Aangezien de nieuwe S tronic geschikt is voor
motoren met een koppel tot 550 Nm is hij breed inzetbaar. Medio dit
jaar worden de eerste modellen ermee uitgerust.
De nieuwe, door Audi zelf ontwikkelde zeventraps S
tronic-versnellingsbak kan op verschillende manieren worden gebruikt.
In de automatische modus functioneert hij als een volautomatische
transmissie. In deze stand is er al keuze uit twee programma's: Drive
en Sport. De bestuurder kan ook kiezen voor handmatig schakelen. Dat
kan door middel van de versnellingspook, maar ook door de
tuimelschakelaars op het stuur. In alle gevallen schakelt de S
tronic-versnellingsbak razendsnel.
Het principe
De zeventraps Audi S tronic bestaat feitelijk uit twee afzonderlijke
versnellingsbakken. Beide 'deeltransmissies' hebben hun eigen
koppeling. De grote koppeling (K1) is er voor de versnellingen 1, 3, 5
en 7 terwijl de kleinere koppeling 2 (K2) de versnellingen 2 ,4, 6 en
R (achteruit) bedient. Het werkingsprincipe is eenvoudig: als er in
een bepaalde versnelling wordt geaccelereerd, wordt de volgende
versnelling (uit de andere deeltransmissie) vast 'klaargezet'. Zodra
de bestuurder het koppelingspedaal intrapt, of de regelelektronica een
schakelmoment signaleert, wordt de actieve transmissie ontkoppeld en
de andere geactiveerd door de tweede koppeling. Dit duurt slechts
enkele honderdsten van seconden, waarbij de aandrijfkracht niet wordt
onderbroken. Het schakelen verloopt zo vloeiend, dat de bestuurder er
nauwelijks iets van merkt. De quattro-aandrijving verdeelt de kracht
van de aandrijfas vervolgens via het zelfsperrende centrale
differentieel in twee richtingen. Normaal gaat 60 % van de
aandrijfkracht naar de achterwielen en 40% naar de voorwielen. Als de
omstandigheden dit vereisen, kan echter maximaal 85% van de
aandrijfkracht 'naar achteren' gaan of tot 65% naar de vooras.
Hoogste kwaliteit als topprioriteit
Topkwaliteit had ook bij de ontwikkeling van de nieuwe S
tronic-transmisie de hoogste prioriteit. Zo zijn alle
synchromeshringen bekleed met uitermate duurzaam carbonfiber. De
versnellingsbak wordt aangestuurd door de zogenaamde
Mechatronicmodule, een compacte, maar krachtige regeleenheid die het
mogelijk maakt de schakeltijd te variëren en de daarvoor benodigde
kracht bijzonder nauwkeurig te regelen. Beide koppelingen zijn van het
type 'natte plaat'. Ze draaien beide in een eigen oliebad en maken
gebruik van afzonderlijke 'oliehuishoudingen'.
Sportief en economisch - mét historie
De nieuwe S tronic-transmissie leent zich mede door zijn maximale
bereik van 9.000 t/min zeer goed voor een sportieve rijstijl.
Tegelijkertijd maakt de intelligente elektronica in de automatische
modus ook een zuinige rijstijl mogelijk door het toerental in de
hoogste versnelling zo veel mogelijk te beperken.
Overigens is het gebruik van een versnellingsbak met dubbele koppeling
door Audi niet nieuw: een dergelijke transmissie werd al in 1985
gebruikt in de 476 pk sterke Sport quatrro S1, waarmee Audi destijds
actief was in het wereldkampioenschap rally's. In 2003 was de Audi TT
3.2 V6 de eerste productieauto van Audi die kon worden voorzien van
een versnellingsbak met dubbele koppeling.
AutoRai