Gemeente Abcoude
Schiphol past aanvliegroutes aan
Minder overlast van vliegtuigherrie. Dat is het uitgangspunt van een
aantal hinderbeperkende maatregelen die Schiphol vanaf vandaag
doorvoert. Deze maatregelen vloeien voort uit de Tafel van Alders, een
overleg tussen het Rijk, lokale en regionale bestuurders,
bewonersvertegenwoordigers en de luchtvaartsector. De Aldertafel
adviseert het kabinet over de balans tussen de groei van de luchtvaart
op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving. Hier
is besproken dat de aanvliegroute overdag in zuidelijke richting wordt
verplaatst en zo verder van Abcoude komt te liggen. Het doel hiervan
is een daling van de overlast in onze gemeente.
Een andere maatregel heeft echter een tijdelijke negatieve uitwerking.
Tegelijkertijd met de aangepaste routes start ook een experiment
waarbij vliegtuigen op de Polderbaan en de Zwanenburglaan
gelijktijding starten. Dit heeft tot gevolg dat het aantal ernstig
gehinderden in de gemeente Abcoude met negentig toeneemt. Omdat het
experiment tot gevolg heeft dat de belasting van de Buitenveldertbaan
zal afnemen zal op de lange termijn de overlast minder worden.
Gedurende het experiment wordt de geluidsoverlast constant gemonitord.
Naast de aanvliegroutes boven de gemeente Abcoude worden ook de routes
boven bekende knelpunten als Castricum, IJmuiden en Spaarndam
aangepakt. Zo zal er op al deze locaties minder overlast plaatsvinden.
Naast deze specifieke maatregelen zijn er ook maatregelen genomen die
over de hele linie moeten zorgen voor een daling van de geluidsdruk.
Zo zijn nachtvluchten duurder geworden, moeten vliegtuigen die veel
herrie maken meer gaan betalen en wordt er als de veiligheid het
toelaat gekozen voor een manier van remmen die minder herrie
voortbrengt. De tafel van Alders hoopt met dit pakket aan maatregelen
bij te dragen aan een gezonde balans tussen groei en overlast.
---
27 maart 2008