Amsterdam weekly is te koop


De `verkoop' is een drie weken durende campagne waarbij het begrip `bijdragen van lezers' een geheel nieuwe betekenis zal krijgen

AMSTERDAM, 20080327 -- AMSTERDAM WEEKLY, de gratis Engelstalige cultuurkrant van Amsterdam,

PERSBERICHT - VOOR DIRECTE PUBLICATIE
DATUM: 27 maart 2008

Scroll down for `AMSTERDAM WEEKLY IS FOR SALE' press release in English.


AMSTERDAM WEEKLY IS TE KOOP

AMSTERDAM WEEKLY, de gratis Engelstalige cultuurkrant van Amsterdam, die in haar vierjarig bestaan al vele prijzen in de wacht heeft gesleept, maakte vandaag in het recente nummer bekend dat de krant te koop wordt aangeboden. De vraagprijs is ¤5 per 3,75 cm².

De `verkoop' is een drie weken durende campagne waarbij het begrip `bijdragen van lezers' een geheel nieuwe betekenis zal krijgen. De 45,000 lezers van de AMSTERDAM WEEKLY zullen zelf kiezen welk deel van de inhoud van de krant daadwerkelijk gedrukt zal worden - op basis van hun eigen geldelijke bijdragen.

De krant heeft in de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met uitgevers en investeerders, nadat de huidige buitenlandse aandeelhouders met pensioen waren gegaan en zich genoodzaakt zagen hun financiële steun te staken.

Sinds de lancering van AMSTERDAM WEEKLY in 2004 heeft de krant een reputatie verworven van onafhankelijke journalistiek in combinatie met een sterke visuele stijl. AMSTERDAM WEEKLY heeft inmiddels al 11 European Newspaper Awards gewonnen.

De lezers van de krant kunnen online stukjes van de inhoud kopen, hetzij via www.amsterdamweekly.nl/forsale, hetzij contant op het kantoor van de AMSTERDAM WEEKLY bij het Centraal Station in Amsterdam.

Een unieke campagne voor een unieke krant De campagne is multimediaal van opzet - print, internet en e-mail. Veel belangrijke personen uit de Amsterdamse communicatie- en nieuwe mediawereld hebben geholpen met het definiëren van de campagneboodschap en het geven van advies. Space Babies ontwikkelde een interactieve website waar lezers de stukjes van de inhoud kunnen aanklikken die ze willen kopen.

"De boodschap aan onze lezers is dat wij hun steun vragen tijdens deze overgangsperiode van AMSTERDAM WEEKLY," zegt uitgever Todd Savage. "Wij vinden dat Amsterdam een unieke krant als AMSTERDAM WEEKLY verdient. Op dit moment werken we aan nieuwe samenwerkingsverbanden, waarbij we een nieuw sponsoringprogramma opzetten voor grote internationale bedrijven met vestigingen in Amsterdam. Verder zoeken we naar nieuwe adverteerders. We denken dat al deze inspanningen bij zullen dragen aan de groei die we nodig hebben om in korte termijn op eigen benen te staan."

Uitverkoop - aan de lezers
Iedere pagina van de volgende drie nummers van de krant wordt verdeeld in 204 stukjes en elk stukje wordt verkocht voor ¤5. Lezers kunnen één stukje kopen, maar ook een hele pagina.

Alleen de verkochte blokken worden gedrukt. Het gevolg zou kunnen zijn dat, als de verkoop niet goed verloopt, de lezers een krant zullen krijgen waarin blokken tekst zullen ontbreken

"We houden uitverkoop, zou je kunnen zeggen. Maar alleen aan de lezers," zegt hoofdredacteur Steve Korver. "Fans van onze fotopagina kunnen die pagina sponsoren, en de filmliefhebbers kunnen hun voorkeur duidelijk maken door stukjes op de filmrecensiepagina's te kopen. Of misschien willen ze alleen maar de buik van onze restaurant-recensent Glutton zichtbaar maken. Natuurlijk hopen we dat we de hele krant zullen verkopen, maar we zijn er eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar hoe de pagina's met ontbrekende blokken eruit komen te zien. Het zou wel eens heel kunstzinnig kunnen worden, en wie weet is dit concept misschien wel de basis voor een nieuwe manier van bedrijfsvoering! Maar even serieus: het draait natuurlijk er allemaal om dat de krant gratis verkrijgbaar moet blijven."

Bijdragen van lezers
Naast financiële bijdragen vraagt de krant de lezers om verhalen in te sturen over hun ervaringen die ze opgedaan hebben als resultaat van het lezen van AMSTERDAM WEEKLY in de laatste vier jaar.

De door de lezer gesponsorde kranten zullen drie weken achtereen verschijnen. De serie wordt afgesloten met een nummer met de ingezonden artikelen van lezers.

AMSTERDAM WEEKLY heeft ook een blog gelanceerd waarop van de campagne verslag zal worden gedaan: www.amsterdamweekly.nl/blog.

Het concept van AMSTERDAM WEEKLY, die voor het eerst verscheen in maart 2004, is gestoeld op Noord-Amerikaanse gratis weekkranten als de Village Voice (New York). De krant combineert kwaliteitsjournalistiek met een kritische kijk op kunst, cultuur en entertainment in de regio. AMSTERDAM WEEKLY wordt in een oplage van 25.000 exemplaren gedistribueerd op circa 650 locaties in heel Amsterdam, waaronder cafés, restaurants, bars, boekwinkels, platenwinkels, fitnessclubs, bibliotheken en het Amsterdams Uitburo.

www.amsterdamweekly.nl/forsale
www.amsterdamweekly.nl
www.amsterdamweekly.nl/blog

NOOT: NIET VOOR PUBLICATIE
Neem voor meer informatie a.u.b. contact op met AMSTERDAM WEEKLY-uitgever Todd Savage via +31 20 522 5200 of todd@amsterdamweekly.nl.

*****

PRESS RELEASE - FOR IMMEDIATE PUBLICATION
DATE: 27 March 2008

AMSTERDAM WEEKLY OFFERED FOR SALE

AMSTERDAM WEEKLY, the city's free and award-winning cultural paper, announced today to its readers in its latest issue that it is being offered for sale. The price is ¤5 per 3.75 cm2.

The `sale' is a three-week campaign that puts a new spin on reader-generated content. The paper's 45,000 readers will choose which content gets printed based on their own financial contributions.

The paper has been talking with publishers and investors in recent months since its current foreign shareholders have retired and are unable to continue their financial involvement.

Since AMSTERDAM WEEKLY was launched in 2004, it has established a reputation for combining independent journalism with a strong visual style. The paper has won 11 European Newspaper Awards and has made an indelible contribution to the cultural life of the city.

Fans of the paper can buy blocks online at www.amsterdamweekly.nl/forsale or in person at the newspaper's office next door to Centraal Station.

Unique campaign for a unique paper
The campaign is a cross-platform initiative involving print, Internet and email, shaped by leading members of Amsterdam's communications and new media community. A website, developed by Space Babies, will allow readers to click on the exact blocks that they wish to purchase.

"The message to readers is that we are asking for their support during this transition at AMSTERDAM WEEKLY," says publisher Todd Savage. "We believe that Amsterdam deserves a unique paper like AMSTERDAM WEEKLY, and we are now working on building new partnerships, establishing a new sponsorship program for big international companies based in Amsterdam, and looking for new advertisers. We believe all these efforts will help achieve the growth we need to stand on our own two feet in the short term."

Selling out--to the readers
Each of the paper's editorial pages has been divided into 204 blocks and each block is being sold for ¤5. Readers can buy one block or as many as a full page.

For the next three issues, only those blocks sold will be printed. Therefore, if the sale is not successful, readers will receive a paper missing individual blocks of content.

"Basically we're selling out. But only to the readers," explains editor Steve Korver. "Fans of our photography page can sponsor that page, or those who love our film reviews can show their preferences by sponsoring blocks on those pages. Or maybe they just want to buy the belly of our food critic, the Glutton. Of course, we hope to sell out the paper, but we are also curious to see how the pages will look with missing blocks on the page. It could be quite arty. Who knows? Maybe this concept we're introducing will be our new business model! But seriously, it's all about keeping the paper free for the future.'

Reader-generated content
Besides financial contributions, readers are being asked to submit stories of experiences they have had as result of reading AMSTERDAM WEEKLY over the last four years.

The reader-sponsored issues will appear for three weeks, and will conclude with a special fourth issue containing these reader stories.

AMSTERDAM WEEKLY has also launched a new blog to chronicle the campaign at its website.

AMSTERDAM WEEKLY, published since March 2004, was inspired by North American free weeklies like the Village Voice. It combines quality journalism with a critical guide to arts and entertainment in the region. The paper has a free circulation of 25,000 and is distributed to nearly 650 locations all over the city, including cafés and restaurants, bars, bookshops, record stores, fitness clubs, and the Amsterdam Uitburo.

www.amsterdamweekly.nl/forsale
www.amsterdamweekly.nl
www.amsterdamweekly.nl/blog

INFORMATION FOR CONTACT ONLY, NOT FOR PUBLICATION For more information, please contact publisher Todd Savage of Amsterdam Weekly at +31 20 522 5200 or todd@amsterdamweekly.nl





Amsterdam Weekly