Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard


Hoogheemraadschap verlaagt waterpeil Ringvaart

In de nacht van maandag 31 maart op 1 april verlaagt het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard het peil in de Ringvaart met 15 centimeter. Dat is nodig om de kade te reparen onder het Metroviaduct bij de Bermweg/Alexanderlaan. Een lek in deze kade zorgt al enige tijd voor overlast.

Om de werkzaamheden aan de kade goed te kunnen uitvoeren, wordt het waterpeil in de Ringvaart enkele dagen met 15 cm verlaagd. Ook wordt het dubbelzijdig fietspad onder het viaduct tijdens de werkzaamheden afgesloten. De reparatiewerkzaamheden vinden plaats in de nacht, tussen 01:00 en 06:00 uur en worden in twee fasen uitgevoerd.

Aanleg Metrobaan

Bij de aanleg en verlenging van de Metrobaan richting Ommoord is in 1979, nabij de Ringvaartweg in de gemeente Rotterdam, een viaduct over de Ringvaart aangelegd. Tijdens de bouw heeft de gemeente Rotterdam een stalen damwand aangebracht onder het Metroviaduct als vervangende waterkering. Na verloop van jaren is een lekkage opgetreden die de afgelopen maanden is verergerd en het fietspad regelmatig onder water zet.

De wateroverlast nam recentelijk zulke vormen aan dat een rijbaan van het dubbelzijdig fietspad onder het viaduct moest worden afgesloten. Regelmatig heeft het hoogheemraadschap geprobeerd de lekkage te stoppen, echter zonder resultaat.

Onderzoek uitgevoerd

Enkele weken geleden heeft het hoogheemraadschap een onderzoek uitgevoerd onder het viaduct. Waarschijnlijk wordt de lekkage veroorzaakt door een scheur in de aangebrachte damwand. Door de wateroverlast is dat echter moeilijk te zien. De ruimte tussen de grond en de onderkant van het viaduct is zeer gering. De definitieve oplossing wordt daarom in twee fasen uitgevoerd.


1e fase:

onder het viaduct langs de Ringvaart wordt grond aangebracht. Het waterpeil van de Ringvaart wordt tijdens deze werkzaamheden met ca. 15 cm verlaagd. Dit duurt enkele nachten. Zodra de grond is aangebracht wordt het peil in de Ringvaart naar normaal peil gebracht.


2e fase:

zodra fase 1 is uitgevoerd zal in samenwerking tussen het hoogheemraadschap, de RET en de gemeente Rotterdam een plan worden gemaakt om een nader onderzoek in te stellen naar de definitieve oorzaak. De oorzaak moet worden gezocht in een defecte damwand. Deze kan dan los van de Ringvaart worden hersteld.