Gemeente Lelystad

Lelystad gaat zelfbewust op pad met Strategisch Marketing Plan

Met het Strategisch Marketing Plan wil gemeente Lelystad ondermeer de bekendheid van de stad verbeteren en het imago vergroten.

Groeiambitie

De ambitie van de gemeente Lelystad is het willen winnen aan promotiekracht en daarnaast met het merk Lelystad focus creëren ten behoeve van ontwikkelkeuzes. Dit is nodig om de groeiambities waar te kunnen maken. Met als gevolg toename van het aantal nieuwe inwoners en nieuwe bedrijven en een stijging van de naamsbekendheid van Lelystad.

Beoogd effect

Het beoogde effect is de bekendheid met Lelystad verbeteren en het vergroten van het imago van Lelystad. Met als doel de stadstrots te bevorderen en een grotere bereidheid te krijgen om te investeren in de stad en het product Lelystad. Daarvoor gaat Lelystad het volgende doen:

1. het merkconcept Lelystad in de markt zetten
2. de organisatie van de citymarketing nieuwe stijl organiseren in de vorm van de Stichting Lelystad Partners

3. de marketingstrategie uitwerken en activiteiten ontplooien die passen binnen het gekozen merkconcept in de marketing manual
4. een nieuwe slogan ontwikkelen

5. de inwoners inzetten als ambassadeurs en daarvoor een toolkit ontwikkelen.

Strategisch Marketing Plan Lelystad = stoer en ondernemend!

Het college van B&W heeft onlangs het Strategisch Marketing Plan Lelystad 2008 2020 vastgesteld. Dit rapport is geschreven door Bureau Berenschot in opdracht van de gemeente Lelystad. Het rapport geeft een heldere inkijk in de huidige staat van de stad en een goede doorkijk naar de toekomst van Lelystad.

Vervolgstappen

De analysefase is met dit huiswerk deel I afgerond. De vervolgstappen in het proces komen neer op een brede bijeenkomst met stakeholders op dinsdag 15 april, een tweede presentatie op het Opinieplein (politieke markt) donderdag 17 april en het voorstel aan de Raad op donderdag 15 mei. Afgerond met de behandeling van de Voorjaarsnota op 10/12 juni 2008.

Boegbeeld

Eén van de belangrijke uitkomsten van dit moment is de oprichting van de Stichting Lelystad Partners. Hierin moet nieuw talent de ruimte krijgen naast de deskundigheid van bestaande stakeholders. Burgemeester mevrouw Horselenberg gaat als boegbeeld van de citymarketing de rol van voorzitter van Lelystad Partners op zich nemen.

---