Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 28 maart 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/2008/360/63353 2070813860 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Koopmans heeft gesteld over de tunnel in Rijksweg A2 en de uitwerking van de nieuwe Tunnelwet.


1. Hebt u kennisgenomen van de artikelen "Landtunnel A2 wacht zelfde lot als A73" en "Gebrek aan scenario's nekt tunnels"?1


1. Ja.


2. Herkent u het in de artikelen geschetste beeld dat er onduidelijkheid bestaat over de uitwerking van de nieuwe Tunnelwet, met name ten aanzien van veiligheidsscenario's en faalkansen? Heeft dit te maken met de wet(tekst) zelf, of met de uitwerking daarvan in de praktijk?


2. Nee, dit beeld herken ik niet. Met de wet wordt een veiligheidsniveau geborgd, dat overeenkomt met het veiligheidsniveau dat al gebruikelijk is in de Nederlandse tunnels. De wet stelt zowel eisen aan de te volgen (bestuurlijke) processen als veiligheidseisen om dit veiligheidsniveau te bereiken. Bij dit veiligheidsniveau hoort het aantoonbaar doorlopen van een beheerst proces van totstandkoming van het tunnelontwerp.


1 Cobouw, 28 februari 2008
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

RWS/SDG/2008/360/63353

Ook vereist de wet dat er risicoanalyses (een kwantitatieve risicoanalyse en een scenarioanalyse) worden uitgevoerd om de veiligheid van het tunnelontwerp aan te tonen.
Op het gebied van faalkansen stelt de tunnelwetgeving geen concrete eisen. Deze eisen worden door de initiatiefnemer en beheerder, in dit geval Rijkswaterstaat, bepaald in het programma van eisen voor de bouw en het beheer van de tunnel, c.q. de vraagspecificatie hiervoor aan de markt. Op basis van deze vraagspecificatie maakt de ontwerpende opdrachtnemer een ontwerp dat aan de eisen van de opdrachtgever voldoet.


3. Is het waar dat het bij aanbestedingen van nieuwe wegtunnels ontbreekt aan veiligheidsscenario's, waardoor onduidelijkheid en discussie kan ontstaan tussen Rijkswaterstaat en aannemers? Op welke wijze kunnen deze onzekerheden procedureel, juridisch en financieel worden 'afgedicht'?

3. Nee. De veiligheidsscenario's worden samen met de vraagspecificatie verstrekt aan de markt in de aanbestedingsfase. De faaldefinities op hoofdlijnen zijn verwerkt in de vraagspecificatie. Verschil van inzicht met de opdrachtnemers ontstond bij de landtunnel A2 over de verdere uitwerking van deze veiligheidsscenario's en faaldefinities, omdat er een spanningsveld bestaat tussen het commercieel belang van de aannemer en het gevraagde veiligheidsniveau.


4. Ligt de bouw van de tunnel van de A2 bij Utrecht op schema (oplevering in 2010)?

4. Ja, alles is er op gericht om 2010 te halen. Er wordt extra gelet op de samenhang tussen de veiligheidsscenario's, faaldefinities, betrouwbaarheid en beschikbaarheid voor de tunnel in het project A2. Een en ander leidt tot een objectief aantoonbaar betrouwbaar ontwerp van de tunnel technische installaties van de tunnel. Dit wordt momenteel gezamenlijk met de opdrachtnemer uitgewerkt.


5. Welke andere tunnels (planfase of realisatiefase) moeten voldoen aan de nieuwe Tunnelwet?

5. De tunnels in het hoofdwegennet die aan de nieuwe Tunnelwet moeten voldoen zijn alle wegtunnels langer dan 250 meter, uitsluitend dan wel mede bestemd voor motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c, van de Wegenverkeerswet 1994.

---

RWS/SDG/2008/360/63353

In de planfase zijn tunnels voorzien in de A2 te Maastricht, A4 te Schiedam, A6/A9 te Amstelveen, A10 Zuidas te Amsterdam en Rijksweg 61 te Sluiskil. In uitvoering zijn de tweede Coentunnel in de A10 te Amsterdam. Enkele andere belangrijke tunnels in de realisatiefase zijn de tunnels in Rijksweg 35 te Hellendoorn (Combiplan Nijverdal) en de Hubertustunnel in de Noordelijke Randweg in de Haagse regio.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---