Gemeente Utrecht


Vragen 2008, nr. 133 inzake hoge frequentie goederentreinen


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
33 Vragen van de heer drs. C.J. Verhoef
(ingekomen 27 maart 2008)

Door de voormalige gemeente Vleuten-De Meern, maar ook door Utrecht reden veel goederentreinen. Dit werd door Burger en Gemeenschap niet zo gewaardeerd, daar er ook gevaarlijke stoffen vervoerd werden.

B en G was dan ook blij dat er de Betuwelijn is gekomen. Het zou het goederen vervoer op een andere wijze laten lopen. Minder gevaarlijke stoffen, en minder goederentreinen, die het personenvervoer hinderen.

Inmiddels is de Betuwelijn gerealiseerd. Miljarden Euro's belasting geld meer dan beoogd was. Maar het goederenvervoer maakt nog steeds intens gebruik van de oude routes. Het gevolg is dat vaak het personenvervoer vertragingen hebben door de goederentreinen die ongeveer 80 km per uur rijden en redelijk frequent kapot staan.

Utrecht Centraal staat zich voor op het feit dat zij zoveel passagiers tellen. Ook wenst u als college het openbaar vervoer aan te moedigen om zodoende de luchtvervuiling van de auto's terug te dringen. Vertragingen hebben een negatieve uitwerking op het gebruik maken van de trein. Om die reden hebben wij de volgende vragen:


1. Met hoeveel procent is het goederenvervoer per spoor door de gemeente Utrecht sinds de opening van de Betuwelijn afgenomen?
2. Was een dergelijk percentage beoogd?
3. Is het juist dat het goederenvervoer gebruikt maakt van de oude routes, omdat het goedkoper zou zijn dan de Betuweroute?
4. Indien ja, welke stappen gaat het college ondernemen om het goederenvervoer welke nu door Utrecht komt en ook via de Betuwelijn kunnen rijden ook daadwerkelijk ook via de Betuwelijn te laten rijden?


---- --