Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

27 maart 2008

Beste webwinkels van Nederland bekend!

Noordwijk aan Zee/Ede - De beste webwinkels van Nederland zijn gisteren bekend gemaakt tijdens de gala-avond van de Nationale Thuiswinkel Awards 2008. De vakprijzen én de publieksprijzen zijn uitgereikt ten overstaan van zo'n 600 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.

De Awards worden elk jaar georganiseerd en gefinancierd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de branchevereniging Thuiswinkel.org. Doel van de Stichting is het organiseren van onafhankelijke verkiezingen voor webwinkels in Nederland.

Record aantal deelnemende webwinkels bij publieksprijzen Dit jaar meldden zich meer webwinkels dan ooit voor deelname aan de publieksprijzen. Van de 190 aanmeldingen zijn uiteindelijk 54 genomineerden overgebleven, waarop tussen 1 januari en 1 maart het meest is gestemd door de consumenten. Zij konden vervolgens tot 26 maart blijven stemmen, maar nu alleen nog op de genomineerden. Tegelijkertijd zijn de genomineerden vanaf 1 maart met rapportcijfers beoordeeld. In totaal is er maar liefst 928.422 keer gestemd door 265.001 consumenten en zijn er 90.000 valide enquêtes met rapportcijfers ingevuld.

Twee overall winnaars
De publieksprijzen zijn vergeven in 10 categorieën die zijn onderverdeeld in de subcategorieën 'Groot' en 'Klein'. Daaruit zijn twee overall winnaars voortgevloeid.

Bol.com bleek de absolute favoriet in de subcategorie 'Groot' en is daarmee de 'overall winnaar': de webshop kreeg de allerhoogste cijfers en het meeste aantal stemmen van het publiek en mag zich daarom vol trots de 'Beste Webwinkel van Nederland - Groot' noemen.

ToolsXL scoorde in de subcategorie 'Klein' het meeste aantal stemmen en kreeg de hoogste rapportcijfers toebedeelt door de consumenten. ToolsXL is daarmee de 'Beste Webwinkel van Nederland - Klein'.

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: "De winnaars van 2008 geven aan dat webwinkelen in Nederland om een hoog niveau staat. Het publiek heeft massaal gestemd op hun favoriete webwinkels en dat is tekenend voor het enthousiasme van Nederland voor winkelen via internet."

Bedrijven die jaarlijks één miljoen euro of meer omzetten of op concernniveau langer dan vier jaar bestaan, vallen in de categorie Groot. Overige webwinkels vallen in de categorie Klein.

Winnaars publieksprijzen per categorie
Uit het onafhankelijke consumentenonderzoek, dat Q&A Research & Consultancy in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards uitvoerde, kwamen nog 18 webwinkels, uit 10 categorieën als winnaars uit de bus. Een overzicht van de winnaars per categorie:

Overall winnaars: Bol.com, Beste Webwinkel van Nederland - Groot ToolsXL, Beste Webwinkel van Nederland - Klein

Winnaars categorieën Groot
Computer hard- & software

123inkt.nl

Cd's, dvd's, boeken, tijdschriften & games

bol.com

Consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur & telefonie

bol.com

Financiële diensten

Rabobank

Handelsites

Marktplaats.nl

Persoonlijke verzorging & levensmiddelen

Yves Rocher

Mode

Wehkamp

Reizen & vrije tijd

Landal Greenparks

Sport, speelgoed, hobby & cadeau

Conrad Electronic

Warenhuizen

Wehkamp

Winnaars categorieën Klein:

Cd's, dvd's, boeken, tijdschriften & games

Luisterrijk

Consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur & telefonie

ToolsXL

Handelsites

Poster.nl

Persoonlijke verzorging & levensmiddelen

H2O Plus

Mode

Pandorashop.nl

Reizen & vrije tijd

Tickets & Events

Sport, speelgoed, hobby & cadeau

EXPO

Warenhuizen

Winkelvoorkinderen.nl

Winnaars vakprijzen
Naast de publiekprijzen, zijn gisteren bovendien drie vakprijzen uitgereikt; de Innovatie Award, Starter Award en Thuiswinkel Award.

Een 15-koppige vakjury, onder voorzitterschap van Roel Pieper, bestaande uit vakgenoten en (hoofd-) redacteuren van mediapartners, beoordeelden de 177 inzendingen voor de vakprijzen aan de hand van vooraf opgestelde criteria en de ingezonden motivaties. Per vakprijs bleven 3 genomineerden over die op 13 maart een presentatie gaven aan de vakjury. Op basis daarvan zijn de volgende winnaars uit de bus gekomen:
* Zoover, Innovatie Award

* AnyMobile, Starter Award

* HEMA, Thuiswinkel Award

Zoover, Innovatie Award Zoover is een onafhankelijke reiswebsite, voor en door reizigers, en bevat ruim 450.000 beoordelingen van consumenten van ruim 100.000 accommodaties. Deze accommodaties staan in meer dan 15.000 vakantiebestemmingen. Zoover is inmiddels actief in meerdere Europese landen en blijft groeien. Zoover speelt in op de wens van reizigers om goed geïnformeerd op reis te gaan. Met behulp van Application Programming Interface (API) wordt de content van Zoover automatisch op websites van reisorganisaties en touroperators gepubliceerd.

Zoover kreeg de Innovatie Awards omdat: ,,Het bedrijf goed inspeelt op de huidige situatie in de Nederlandse reisbranche. Het aantal beoordelingen en geüploade foto's en filmpjes van consumenten is aanzienlijk en neemt snel toe. Het meest innovatief is dat Zoover content biedt waar andere partijen, zoals reisorganisaties en touroperators, ook iets aan hebben", aldus de vakjury.

AnyMobile, Starter Award
AnyMobile brengt vraag naar en aanbod van tweedehands en nieuwe mobiele telefoons samen op een website. De website filtert allereerst de grote hoeveelheid (toestel-) informatie door de uitgebreide zoekfunctie. Voor het bepalen van een realistische (ver)koopprijs ontwikkelde het bedrijf de waardemeter. Op basis van de ouderdom, conditie, recente consumentenprijs, het merk en type toestel berekent de site met dit meetsysteem een waarde-indicatie.

Het bedrijf sleepte de Starter Award in de wacht omdat het zich op een succesvolle, creatieve en innovatieve wijze heeft gemanifesteerd. De vakjury: ,,AnyMobile is een innovatief totaalconcept. Met alle zoek- en selectiecriteria is de website klantvriendelijk en een toegevoegde waarde voor aanbieders en kopers van mobiele telefoons."

HEMA, Thuiswinkel Award
HEMA werkt vanuit een heldere visie: de winkelorganisatie wil een gemakkelijker en leuker bestaan bereikbaar maken voor alle bevolkingsgroepen. HEMA doet dat met 'onverslaanbare basisartikelen' voor het dagelijks leven. 'Bijzondere eenvoud' is de essentie van het merk HEMA. De webwinkel Hema.nl betekent een belangrijke stap in het doorontwikkelen van de onderneming. Met de nieuwe site - die augustus 2007 live ging - creëerde HEMA een online variant van de vertrouwde winkels die in vrijwel elke Nederlandse winkelstraat zijn te vinden.

Het bedrijf won de vakprijs Thuiswinkel Award, omdat het in 2008 de meest opzienbarende prestatie heeft geleverd op het gebied van thuiswinkelen. De vakjury: ,,Hema.nl is een zeer volledige site die prettig navigeert en naadloos aansluit bij wat HEMA is en wil zijn. Als bezoeker krijg je meteen het HEMA-gevoel. Dat is een unieke prestatie. Het team achter Hema.nl heeft niet de zoveelste webwinkel gerealiseerd, de site is écht HEMA. Dit getuigt van inventiviteit, originaliteit en creativiteit."

Wijnand Jongen, secretaris Thuiswinkel Awards over vakprijzen: "De drie winaars van de vakprijzen laten de enorme sprong voorwaarts zien die webwinkels doormaken, zowel op het gebied van innovatie, starters of grote webwinkels."

Sponsors
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2008 werd mede mogelijk gemaakt door: Hoofdsponsors: DHL Global Mail, eBay.nl/Marktplaats.nl, iDEAL, PaySquare, Selektvracht en Vergelijk.nl.

Cosponsors: American Express, Clockwork, De Telegraaf, Kiala, Ogone, Onetomarket, Strato.

EINDE PERSBERICHT

STICHTING NATIONALE THUISWINKEL AWARDS
De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten op afstand verkopen aan consumenten.

De stichting is opgericht in juli 2001 met als doelstelling het organiseren en financieren van onafhankelijke verkiezingen voor de branche. Op donderdag 27 maart 2008 zijn voor de zevende maal de Nationale Thuiswinkel Awards gehouden. Met de uitreiking van de Awards levert de stichting een positieve bijdrage aan het zelfbewustzijn van de branche. Zowel bedrijven die verkopen op afstand als consumenten die (gaan) kopen op afstand staan daarbij centraal.

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van meer dan 750 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Achtergrondinformatie (