Ingezonden persbericht


Broek in Waterland, 24 maart 2008

Foto-expositie Marijke Bresser en beelden
expositie Doris Pappenheim.

Van 29 maart t/m 18 mei 2008 vinden respectievelijk in de Waterland Photo Gallery en in de Waterland Beeldentuin, Roomeinde 13 te Broek in Waterland, de exposities "Terugreis" met werk van Marijke Bresser en "De zachtheid van marmer" met werk van Doris Pappenheim plaats.

De in het 17e-eeuwse houten Rijksmonument
gevestigde galerie is elk weekend geopend van 11.00 tot 17.00 uur en op 1 en 2 mei maken de exposities deel uit van de Kunstroute Broek in Waterland.

Onlangs is de galerie uitgebreid met een vitrine waarin een collectie beeldjes van ondermeer Karin Beek, Astrid Blokbergen, Henny Borstlap, Eric Claus, Heleen Levano en andere kunstenaars wordt geëxposeerd.

Marijke Bresser, "Terugreis".

Deze expositie toont een selectie uit de documentaire fotografie van Marijke Bresser uit de periode 1980 t/m 2007. De fotografe kiest de plekken en mensen die haar vertrouwd zijn en laat zien dat haar fotografie een voortdurende terugreis is. Ze neemt u mee naar de straten van India, de metro van New York, families in Rome en Barcelona en het leven aan het IJsselmeer.

Documentair en autonoom fotograaf Marijke Bresser
fotografeert sinds 1978 in binnen- en buitenland en documenteert haar eigen leven.

Zo ook haar leefomgeving in Uitdam en omstreken, waar zij al 20 jaar woont.

Het kinderboekje 'Sven en Dukkie' is hier een
voorbeeld van, evenals de korte film 'Rietveld' die zich afspeelt in de rietvelden van Waterland. Onlangs verscheen haar boekje "Het kleine avontuur".

Haar autonome fotografie wordt toegepast in monumentale en conceptuele opdrachten voor o.a. de Nederlandse Bank, Lucas Ziekenhuis, Gemeentehuis Waterland en de Gevangenis Leeuwarden.

Zij is lid van de Gkf en een selectie van haar werk is verkrijgbaar via fotobureau Hollandse Hoogte.

Doris Pappenheim, "De zachtheid van
marmer".

De in Edam woonachtige beeldhouwster Doris Pappenheim begon pas na haar 50ste met beeldhouwen. Momenteel "woont" zij overigens meer in Pietrasanta (Toscane), niet ver van de marmergroeven in Carrara, waar zij onafgebroken met haar werk bezig is, dan in Edam. Zo heeft zij zich de laatste tien jaar ontwikkeld tot een bekend professioneel kunstenaar en worden haar beelden in galeries, tijdens exposities en in opdracht verkocht. Haar werk werd inmiddels op diverse locaties in Nederland geëxposeerd. 

Al vroeg voelde Doris zich aangetrokken door steen en het is voor haar een uitdaging om van hard steen zoals marmer vrouwelijke, zachte vormen te scheppen. Zacht zoals de huid of plooien in een kledingsstuk. "Beelden zijn om aan te raken" aldus Doris.

Het maken van een marmeren beeld kost veel tijd. Door het gebruik van een elektrische zaag en een pneumatische hamer wordt die verkort maar de geheel handmatige afwerking zijn tijdrovend en geven het marmer de zachtheid waarnaar zij streeft. Eerst wordt het marmer bewerkt met een speciale steen, smerillo, waarna het schuren van grof naar fijn en het polijsten volgt. Soms wordt nog een waslaag aangebracht. De keuze van het marmer is mede bepalend voor het eindresultaat. Zo werkt Doris graag met het Giallo di Siena en Rosa Portugallo marmer.

N.B.

Noot voor de redactie,