Symposion: Het Kosmisch Universum van Johann Sebastian Bach


Het Kosmisch Universum van Johann Sebastian Bach en de lichtimpuls van het Rozenkruis

GRONINGEN, 20080302 -- Op 29 maart 2008 organiseert De Internationale School van het Gouden Rozenkruis, Het Lectorium Rosicrucianum, in het Prins Claus Conservatorium te Groningen een symposion over Johann Sebastian Bach. Inschrijving vóór woensdag 16 maart door ¤30,- Euro over te maken op Frieslandbank. rek. 29.67.84.087 t.n.v. J. v/d Meer inz. L.R. Surhuisterveen. Informeert u na de sluitingsdatum of er nog plaats is door te bellen naar: (0512) 362382 Inlichtingen: Internationale School van het Gouden Rozenkruis: Tel. (023) 5186185 of www.rozenkruis.nl/symposion-bach

De muziek van Johann Sebastian Bach wordt soms in verband gebracht met de spirituele impuls aan het begin van de 17e eeuw, die uit de zogenoemde Rozenkruisers Manifesten spreekt.

Het gaat daarbij onder meer om wat Bach's muziek kan oproepen aan gevoelens van bijvoorbeeld deemoed en zelfovergave. Volgens sommige musicologen verklankt Bach namelijk de bereidheid tot een dagelijks sterven naar wereldse waarden.

Maar ook speelt mee de mathematische zuiverheid en precisie in (muzikale) opbouw.

Er zijn opvallende parallellen te ontdekken tussen genoemde Rozenkruisers Manifesten en de muziek van Bach. Maar bestaan er echt dwarsverbanden en welke zijn dat dan?
In dit speciale symposion zal worden ingegaan op deze mogelijke verbanden met de belangrijke geestelijke impuls uit het begin van de 17e eeuw.

De signatuur van Christiaan Rozenkruis en zijn vernieuwende en baanbrekende betekenis loopt als een rode draad door de fase van de westerse cultuur waarin Bach zijn compositorische rijkdom etaleerde.
Wat men ook nu nog kan ervaren is een kosmische resonantie die in de structuur van zijn muziek verborgen lijkt:
Luisteren kan daarbij herkennen worden.

Erkend wordt veelvuldig dat Bach's muziek tijdloos is, eeuwigheidswaarde bezit.
Vele moderne musici zeggen dat Bach als geen ander `swingt'!
Dat wil zeggen dat de perfecte harmonie en logische en wiskundige consequentie in melodie en ritme van zijn muziek uitnodigt tot een volledig meebewegen van alle bewustzijn.
Op een nieuwe westerse wijze.

Zo wilde ook de impuls der Rozenkruisers westers en vernieuwend zijn voor wetenschap, kunst en religie. Naam en roep van Christiaan Rozenkruis maken daarvan substantieel onderdeel uit.

Sprekers:

Dhr. Jan Evert de Groot: musicus en lid van de Antroposofische Vereniging. Jan Evert de Groot is amateurorganist, autodidact en is geïnspireerd door het gedachtegoed van Rudolf Steiner. Hij beschouwt Bach als de meest toonaangevende (barok)componist van het Avondland.

In zijn bijdrage geeft hij het bijzondere van Bach weer en tevens de kenmerken van de geestelijke stroming van de Rozenkruisers, teneinde in te kunnen gaan op de vraag of er dwarsverbanden zijn, of dat Bach wellicht toch vooral een kind van zijn eigen tijd is geweest.

Dhr. Kees van Houten: (1940, Helmond) is behalve medeauteur van het boek Bach en het Getal, een bekend organist. Hij is sinds 1957 de vaste bespeler van het Robustelly - orgel (1772) in zijn geboorteplaats en is hoofdleraar orgel aan het Utrechts conservatorium geweest.

Kees van Houten zal in zijn voordracht de verbinding Bach - Rozenkruisers leggen via de twee- en driestemmige Inventionen van Bach. Aangetoond zal worden dat de grafspreuk van Christian Rosencreutz, voorkomend in het eerste officiële document van de Rozenkruisers, de Fama Fraternitatis, getalsmatig in de maatstructuur van de Inventionen is terug te vinden.

Bach's muziek is volgens de Kees van Houten universeel van karakter. "Ze heeft een dwingende kracht. Ze raakt de mens tot in het diepst van zijn ziel, alsof zijn muziek de mens in contact brengt met zijn oerbron, met een oerecht en zuiver universeel religiositeitgevoel dat alle confessionele tegenstellingen overstijgt."

Dhr. Chris Henstra: werkzaam aan de Universiteit van Utrecht is lid van de Internationale School van het Gouden Rozenkruis, het Lectorium Rosicrucianum.

In de 17e eeuw weerklinkt in Europa de klaroenstoot van de mysterieuze Broederschap van het Rozenkruis. Het is de aankondiging van een Nieuwe Tijd die een eind maakt aan de bedwelmende roes waarin de Europese cultuur is ondergedompeld. In eerste instantie zijn het de eenzame pioniers (mystieke filosofen, geleerden en kunstenaars) die met hun verfijnde sensitiviteit reageren op de Roep van het Rozenkruis. Ook het genie van Bach lijkt een boodschapper te zijn van de machtige vernieuwingsgolf die vanuit de onzichtbare geestelijke wereld over Europa wordt uitgestort. Nog steeds worden velen door de muziek van Bach diep in hun innerlijk geraakt. Het is alsof de wekroep van het Rozenkruis - als een onaardse kracht - mee vibreert in zijn toonkunst. Bach's composities zijn wonderbaarlijke energieformules die in verdoolde zielen het oorspronkelijke Licht ontsteken en de drang naar het hogere aanwakkeren.

Het symposion vindt plaats in het Prins Claus Conservatorium
op loopafstand van het centraal station
vlakbij het cultuurcentrum `De Oosterpoort'.

Adres:
Veemarktstraat 76
9724 GA Groningen

Kosten voor deelname ¤30,00. Studenten betalen de helft.
Vegetarische lunch, koffie en thee inbegrepen.
Het programma duurt van 10.00 - 16.00 uur.

Dagindeling

10:00 Ontvangst met koffie
10:30 Welkomstwoord en
Eerste voordracht
Dhr. Jan Evert de Groot
________ Muzikaal intermezzo ________
11:30 1e deel Tweede voordacht
Dhr. Kees van Houten
________ Muzikaal intermezzo ________
12:30 Lunch
13:45 2e deel Tweede voordacht
Dhr. Kees van Houten
________ Muzikaal intermezzo ________
14:45 Korte pauze
15:00 Derde voordracht
Dhr. Chris Henstra
________ Muzikaal intermezzo ________
16:00 Afsluitingswoord

Einde Persbericht





Persbericht Lectorium Rosicrucianum