Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 30 maart 2008

Duurzame koffie op NS stations

Samenwerking NS dochter Servex en Douwe Egberts

NS heeft samen met Douwe Egberts besloten alleen nog maar duurzame koffie te verkopen op alle 110 stations met een Kiosk of Wizzl in Nederland. De koffie heeft het keurmerk UTZ Certified, dat staat voor sociaal verantwoorde en duurzaam verbouwde koffie. Per jaar worden er 11 miljoen koppen koffie verkocht op stations. Met de overstap naar duurzame koffie speelt NS in op de behoefte van consumenten aan gezonde en duurzame producten die passen binnen een verantwoorde levensstijl.

Verantwoord en duurzaam
Het UTZ keurmerk stelt eisen aan de arbeidsomstandigheden en het milieu. UTZ zorgt voor de scholing en de medische zorg van de arbeiders die in de koffieplantages werken en voor een rechtvaardig loon. Daarnaast doet ze strenge controles op giffen en bodemgebruik. "Dat Douwe Egberts UTZ gecertificeerde koffie gaat schenken op de stations is een stap voorwaarts in de verduurzaming van de koffiesector", aldus Fred Vijvers, algemeen directeur van Douwe Egberts Coffee Systems. "Van alle grote koffiebranders in de wereld is Douwe Egberts de grootste inkoper van duurzame koffie: 20 miljoen kilo in 2008. Hiermee nemen wij een voortrekkersrol om de duurzaamheid binnen de koffiesector te vergroten". Jan Kooiker, directeur van NS dochter Servex: "Door de samenwerking met Douwe Egberts was de stap naar duurzame koffie klein. Dat past in ons beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen".

Duurzaam en Vitaal
Restaurants en winkels op stations bieden steeds meer gezonde en verantwoorde producten aan. De afgelopen jaren is het aantal vestigingen van La Place al sterk uitgebreid en onlangs werd Shakies, bekend van de gezonde fruitshakes, overgenomen. "Het gaat om het aanbieden van een uitgebalanceerd assortiment lekkere, maar ook gezonde en verantwoorde producten" aldus Kooiker.

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting 030 ­ 2357070 NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 30 maart 2008
Pagina 2/2

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet. Servex
Servex is een 100% dochteronderneming van NS Poort, onderdeel van het NS concern. Zij exploiteert horeca- en retailformules op NS stations. Servex exploiteert onder meer Kiosk, C'est du pain, Smullers, New York Pizza, Swirl's en Shakie's maar ook Burger King, AH to go en La Place op het station. Onder het motto `Lekker op het station' levert Servex met de horeca- en retailformules op de stations een belangrijke bijdrage aan een prettig en aangenaam verblijf op de stations. Servex speelt voortdurend in op de behoeften van treinreizigers en stationsbezoekers. Zij is op meer dan 100 stations vertegenwoordigd met in totaal meer dan 300 verkooppunten. Dagelijks telt Servex 250.000 klanten.


---- --