over buzzmarketing van alcohol

Antwoorden op kamervragen van Leijten over buzzmarketing van alcohol

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

VGP-K-U-2835497

31 maart 2008

Antwoorden van minister Klink, mede namens de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Jeugd en Gezin, op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over buzzmarketing van alcohol (2070812570).

Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat Nederlandse alcoholproducenten steeds vaker gebruik maken van mond-op-mondreclame (buzzen) om alcohol te promoten onder jongeren? 1) 2)

Antwoord 1
Wij zijn van mening dat Nederlandse alcoholproducenten zich moeten houden aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, die een leeftijdgrens van 18 jaar hanteert.

Vraag 2
Erkent u dat deze vorm van alcoholreclame zich specifiek richt op jongeren, en dus in strijd is met de reclamecode? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 2
Het is vooralsnog niet duidelijk of "buzzen" een vorm van reclame is in de zin van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. De meningen hierover verschillen. De Stichting Alcoholpreventie heeft de Reclame Code Commissie (RCC) daarom recent gevraagd hierover een uitspraak te doen. Wij wachten met belangstelling deze reactie af. Als de RCC vaststelt dat "buzzen" een vorm van reclame is in de zin van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, dan zouden enkele methoden van buzzen van alcoholhoudende dranken in strijd kunnen zijn met deze code. Daarover zou dan een uitspraak gedaan kunnen worden door de RCC.

Vraag 3
Bent u van mening dat er bij `buzzen' geen duidelijk te identificeren afzender is? Zo ja, hoe oordeelt u hierover?

Antwoord 3
Bij buzzen kan en zal vaak sprake zijn van een niet duidelijk identificeerbare afzender. Als het gaat om alcoholpromotie en -reclame gericht op jongeren onder de 18 jaar is dat onwenselijk. Promotie en reclame zouden wat ons betreft altijd een afzender moeten hebben. Zoals in het antwoord op vraag 2 toegelicht, is het thans niet duidelijk of "buzzen" een vorm van reclame is.

Vraag 4
Vindt u buzzen een geoorloofde manier van reclame maken? Zo ja, kunt u uw antwoord toelichten? Zo neen, wat gaat u ondernemen tegen de buzz-techniek?

Antwoord 4
Allereerst is het nog onduidelijk of "buzzen" een vorm van reclame is. Het oordeel of reclame - ongeacht de vorm - geoorloofd is, is aan de RCC. Zolang reclame-uitingen conform de reclameregels zijn, zijn deze geoorloofd.

Vraag 5
Bent u bereid, ook in het kader van de motie-Leijten/Voordewind 3), te onderzoeken hoe deze vorm van marketing beperkt kan worden? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 5
De motie Leijten/Voordewind roept op tot het doen van onderzoek naar de mogelijkheden om alcoholpromoties te verbieden. Wij zeggen u toe "buzzen" in dit onderzoek te betrekken.


1) Metro, 21 februari 2008

2) Persbericht STAP, 20 februari 2008

3) Kamerstuk 27565, nr. 40