Connexxion


Milieu en de rol van Connexxion

Op 27 maart is er door Connexxion een informele persbijeenkomst gehouden met als thema 'Milieu en de rol van Connexxion'. Sprekers waren onder meer bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst, Wubbo Ockels en Ewald Breunesse van Shell.

Peter Kortenhorst vertelde de landelijke pers welke initiatieven Connexxion neemt om het milieu te ontlasten. Connexxion rijdt met voertuigen die het milieu minder belasten, we werken met emissiebeperkende technieken en gebruiken alternatieve brandstoffen.

De resultaten zijn positief. Zo zijn de emissies in 2007 vergeleken met 2002 50 tot 60% verminderd. Bovendien zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor milieuontlastende technieken. Hybride bussen, de waterstofbus, biodiesel en zwavelvrije brandstof staan bij Connexxion bovenaan de agenda. Samen met Shell deden we een proef met Gas to Liquid (GTL) in Delft. Ook worden onze chauffeurs voortdurend getraind in zuinig rijden.

Superbus

Wubbo Ockels maakte bekend dat de Superbus op 25 juni voor het eerst de weg op zal gaan. De bus gaat met 250 kilometer per uur een proefrit maken over een stuk snelweg. De snelweg zal daarvoor worden afgezet. De superbus wordt ontwikkeld door de TU Delft en Wubbo Ockels. Het voertuig moet plaats bieden aan ongeveer twintig personen die de beschikking hebben over een prettige stoel, een eigen instap en een internetverbinding,
Connexxion heeft haar commitment aan de ontwikkeling van de Superbus bekrachtigd met een financiële injectie.

Â

Peter Korstenhorst gelooft in de Superbus. 'Als er geen gekke mensen en ideeën zijn, krijg je niets voor elkaar. Ik geloof in innovatie.' Volgens Korstenhorst en Ockels is de Superbus een van de manieren om in de toekomst meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen.

Milieu sparen

Volgens Kortenhorst moeten mensen ook meer van dezelfde vervoersmiddelen gebruik gaan maken om het milieu te sparen. Hij pleit er dan ook voor de bus de ruimte te geven. 'De regering moet besluiten hoeveel milieubelasting we over hebben voor onze mobiliteit. Als we dat weten, kunnen we berekenen hoeveel mensen er gebruik moeten gaan maken van een en hetzelfde vervoermiddel. Ik stel me zo voor dat de helft van de rijbanen in Nederland wordt vrijgehouden voor de bus. Hierdoor gaan er meer mensen over hetzelfde baanvak in korte tijd, wordt het milieu minder belast en staan we niet meer allemaal stil.'

Milieu

* Milieu en de rol van Connexxion

* Eerste bus op biodiesel bij Connexxion in Leeuwarden

Innovatie

* Connexxion start pilot sneldienst Rotterdam en Dordrecht
* OV-bedrijven werken met vertrouwen aan gedegen en solide invoering OV-chipkaart

* Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart