Hapimag zet succeskoers voort - cijfers 2007


Hapimag presenteert cijfers 2007

BAAR (ZWITSERLAND), 20080331 -- Hapimag, nummer één op de Europese markt voor vakantiewoonrechten, heeft in 2007 haar succeskoers voortgezet. De omzet steeg ten opzichte van het voorgaande jaar met 7.0 procent, naar 246.1 mln. CHF. Ook het concernresultaat van 2.9 mln. CHF is rond 30 procent hoger dan het voorgaande jaar en onderstreept daarmee de positieve trend van de beide afgelopen jaren.

Met in totaal 3.075.000 overnachtingen bedroeg de bezettingsgraad in de 57 Hapimag vakantieresorts in 18 landen het afgelopen jaar gemiddeld rond 80.0 procent. De omzet in de resorts steeg met 10.2 mln. CHF (+8.8%) naar 125.2 mln. CHF, wat deels is toe te schrijven aan de nieuwe accommodaties in Cefalù (Sicilië) en Marrakech (Marokko).Terwijl de omzetcijfers bij de resorts stegen, daalden de kosten voor goederen en service met een gering percentage.

De rubriek verkoop noteerde een markante stijging van de netto opbrengst met betrekking tot aandelen en woonrechtproducten, namelijk naar 53.6 mln. CHF, wat in vergelijking met het voorgaande jaar een stijging van 10.8% (2006: 48.4 mln. CHF) betekent. De actieve marktbewerking heeft uitstekende resultaten opgeleverd, dit geldt met name voor Italië.

In de ten opzicht van vorig jaar met 15.5 mln. CHF gestegen bedrijfskosten zijn ook de bedrijfskosten van de nieuwe aangekochte resorts in Italië en Marokko inbegrepen. Voorts zijn de hogere kosten voor verwarming, reiniging en linnengoed als gevolg van de inflatie in de betreffende Europese landen mede verantwoordelijk voor deze stijging. De afschrijvingen zijn op grond van de gedane investeringen licht gestegen, en wel naar 52.0 mln. CHF (vorig jaar 51.6 mln. CHF), waarvoor 53.0% van de opbrengst uit de jaarlijkse contributie moest worden besteed. Hapimag heeft ook in 2007 in de bestaande resort portfolio geïnvesteerd en renovaties gerealiseerd waarmee een bedrag van in totaal CHF 22.5 mln. was gemoeid. De omvangrijkste renovaties hebben plaatsgevonden in de resorts Winterberg (DE), Damnoni (GR) en Albufeira (PT).

De cashflow daalde van 14.8 mln. CHF naar CHF -17.7 mln. Dit is het gevolg van de hoge investeringen van 86.9 mln. CHF. De aankopen in Italië en Marokko zijn uit eigen middelen gefinancierd. De financiële positie van Hapimag is nog steeds uiterst solide. Het aandeel eigen vermogen bedraagt 60%, het aandeel eigen bedrijfskapitaal 91%.

Beleveniswerelden en Vakantieaandeel_21
De invoering van de Hapimag beleveniswerelden Active, Relax, Family en Discover vindt ook dit jaar zijn voortzetting in een aantal van de in totaal 57 resorts. Het Hapimag portfolio wordt in 2008 aangevuld met twee nieuwe resorts. In Duitsland op Sylt wordt in Hörnum een derde resort gebouwd. Na het gereedkomen van het "British Hotel" met zijn historische gevel dat in het architectonische ensemble van de Frauenkirche in Dresden wordt herbouwd, zal dit elfde stadsresort het exclusieve aanbod van Hapimag bestemmingen completeren. Een ander populair, en inmiddels zeer gevraagd nieuw aanbod is de mogelijkheid om appartementen in Zuid-Afrika te boeken.

De situatie met betrekking tot de terugkoop van aandelen is in 2007 verder tot rust gekomen. Deze ontwikkeling zal met name dankzij het in juli 2007 ingevoerde Vakantieaandeel_21 ook dit jaar aanhouden. Het vakantieaandeel_21 met zijn nieuwe Algemene Voorwaarden geeft de Hapimag partners het recht om hun vakantierechten na afloop van zeven jaar op te zeggen en hun aandelen vervolgens in het kader van een terugkoop tegen de netto intrinsieke waarde aan Hapimag aan te bieden. Deze rechten worden stap voor stap ook aan de bestaande partners toegekend.

Nieuwe partners dankzij innovatieve ideeën en een beproefd concept
In het 45e jaar van haar bestaan zal bij Hapimag hoge prioriteit worden toegekend aan een verbreding en verjonging van de basis die door de Hapimag partners wordt gevormd. Dit dient in de eerste plaats te gebeuren door de verdere ontwikkeling van het Hapimag concept vanuit de optiek van levensstijl. Hapimag profiteert hierbij ook van de ecologische en economische duurzaamheid van het Hapimag principe. De discussie rond de zogenoemde "koude bedden" en de hiermee verband houdende milieukwesties is het afgelopen jaar steeds luider geworden. Dankzij de zeer goede bezettingsgraad in de resorts en de actieve bijdrage aan deze ecologische en maatschappelijke taakstellingen op de betrokken locaties versterkt Hapimag ook in dit kader haar image als toekomstgerichte onderneming.