Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 3 april 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/2723 2070813580 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Bijgaand doe ik u toekomen het antwoord op de vragen van het lid Roemer van over het bericht dat taxichauffeurs massaal door rood rijden.


1. Wat is uw mening over de inhoud van het bericht `Taxi's rijden massaal door rood licht'?


1. Tot op heden heb ik van de handhavende instanties geen signalen ontvangen dat sprake zou zijn van het massaal negeren van het rode licht, zoals in het artikel wordt gesuggereerd. Het spreekt vanzelf dat ik het overtreden van verkeersregels ernstig afkeur. Hierdoor wordt de verkeersveiligheid in gevaar gebracht.


2. Deelt u de mening dat dit gedrag een direct gevolg is - hoe onwenselijk ook - van de introductie van de nieuwe tariefstructuur in de taxibranche? Zo neen, waarom niet?


2. Neen, het is zonder meer de verantwoordelijkheid van de verkeersdeelnemers om zich aan de regels te houden, in het belang van de verkeersveiligheid. De introductie van de nieuwe tariefstructuur per 1 februari 2008 verandert hier niets aan en kan ook op geen enkele manier als argument voor het plegen van verkeersovertredingen gelden.


3. Is er, dit in ogenschouw nemende, nog een andere uitkomst van de Taskforce Toekomstvisie Taxi denkbaar dan dat de onlangs ingevoerde tarieven wederom gewijzigd moeten worden?

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2008/2723

3. Zoals ik hiervoor al aangaf, ben ik voornemens om uw Kamer voor de zomer 2008 een integrale visie te doen toekomen ten aanzien van het (toekomstig) taxibeleid. Met het oog op het beleid voor het straattaxivervoer is begin dit jaar de Taskforce Toekomstvisie Taxi opgericht, waarin vertegenwoordigers van alle bij het straattaxivervoer betrokken partijen zitting nemen. Bij het formuleren van het toekomstig taxibeleid richt deze Taskforce zich op een breed scala aan onderwerpen die binnen deze deelmarkt kunnen worden onderscheiden. Het tarievenbeleid is daar één van. Gelet op de fase waarin dit proces zich nu bevindt, kan nu niet al op eventuele uitkomsten vooruit worden gelopen.


4. Deelt u de mening dat de in het artikel beschreven fenomenen een negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid? Zo ja, wat gaat u hier aan doen? Zo neen, waarom niet?

4. Ja, het fenomeen massaal door het rode licht rijden heeft negatieve invloed op de verkeersveiligheid. Als blijkt dat dit gedrag van individuele taxichauffeurs zich voordoet is dat met het oog op de verkeersveiligheid natuurlijk volstrekt onacceptabel. Het is de taak van de politie om tegen dergelijke overtredingen op te treden.


5. Is er een trend waarneembaar in de toename van zowel boetes voor verkeersovertredingen van taxichauffeurs als ongelukken waarbij taxi's betrokken zijn sinds de introductie van de nieuwe tariefstructuur voor de straattaxi?

5. Tot op heden hebben mij geen signalen bereikt dat dit fenomeen zich voordoet.


6. Hoe denkt u fraude - bijvoorbeeld door al enkele honderden meters te rijden met een ingeschakelde meter alvorens een klant in te laten stappen - tegen te gaan?

6. De Inspectie Verkeer en Waterstaat zal hier via gerichte controles en handhavingsacties nauwlettend op toezien. In dit kader zal de Inspectie, in nauwe samenwerking met de politiekorpsen van met name de grote steden, dit onder meer bij mystery guest-ritten meenemen. Als tijdens deze ritten misstanden worden geconstateerd dan zal direct tot sanctionering worden overgegaan.


7. Deelt u de mening dat op deze manier de consument ook benadeeld wordt door de nieuwe tariefstructuur?

7. De consument wordt door fraude benadeeld. Zie voor het tegengaan van fraude het antwoord op vraag 6.


8. In hoeverre draagt - vanuit het licht van de actualiteit bezien - de nieuwe tariefstructuur nog steeds bij aan transparantie voor de klant?

8. De nieuwe tariefstructuur vergroot de transparantie van de ritprijs voor de klant doordat deze nu voorafgaand aan de taxirit, een betrouwbare inschatting van de
---

VENW/DGP-2008/2723

ritprijs kan maken. Dit komt omdat de onvoorspelbare factor `tijd' in de opbouw van de ritprijs is vervallen.


9. Hoe duidt u de gevolgen van deze regeling en de manier waarop deze nu wordt uitgevoerd in relatie tot het - toch al slechte - imago van de straattaxibranche?

9. Zoals in het antwoord bij vraag 2 al is aangegeven, zal het beschreven gedrag van individuele taxichauffeurs, indien zich dat inderdaad voordoet, een negatieve weerslag kunnen hebben op het imago van de hele taxibranche.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---