European Union



Brussel, 4 april 2008

Meer dan 300 000 nieuwe .eu-domeinnamen in 2007

Wat hebben Milka, Bridgestone en Versace met elkaar gemeen? Alle drie opteerden ze voor hun aanwezigheid op het web voor het nieuwe topniveaudomein ".eu". Ondernemingen, ngo's en Europese burgers hebben de jongste twee jaar meer dan 2,8 miljoen Europese internetidentiteiten laten registreren. Op zijn tweede verjaardag is .eu de op drie na populairste topdomeinnaam in Europa en de negende wereldwijd. Dankzij de promotie van .eu als eigen Europese internetidentiteit, kunnen burgers en ondernemingen ten volle profiteren van de interne markt en de vrijheid die ze hen biedt.

"Een betrouwbare omgeving creëren met een eigen Europese identiteit beschouw ik als het uithangbord van mijn visie op een alomvattende Europese informatiemaatschappij", verklaarde Viviane Reding, EU-commissaris voor informatiemaatschappij en media. "De `early adopters' hebben ingezien welke toegevoegde waarde het domein .eu kon bieden en zich een eigen pan-Europese look aangemeten. .eu moet een voor de hand liggende keuze worden voor elke Europeaan. Naarmate de Europese interne telecommunicatiemarkt groeit, moeten we ervoor zorgen dat het domein .eu nog beter zichtbaar, beveiligd en betaalbaar wordt."

Op zijn tweede verjaardag heeft het domein .eu een vaste stek gevonden tussen de 10 grootste topniveaudomeinen ter wereld en gaat het de concurrentie aan met gevestigde waarden als .com, .net of .org. De registratie van .eu-domeinen is na het eerste jaar voortdurend blijven stijgen. Bovendien is 80% van de registraties van .eu-domeinnamen na het eerste jaar verlengd, een blijk van vertrouwen in .eu.

Duitsland blijft koploper wat het totaal aantal .eu-registraties per land (31,4%) betreft, gevolgd door Nederland (13,4%), het Verenigd Koninkrijk (13,3%), Frankrijk (7,3%) en Italië (5,1%).

De groei vertoont evenwel een ander patroon. Terwijl de totale groei in 2007 11% bedroeg, steeg het aantal .eu-registraties in Polen in 2007 met 48,6%, gevolgd door Litouwen (48,4%) en Finland (39,9%).

Het gebruik en de zichtbaarheid van .eu blijft sterk: 80% van de geregistreerde namen leidt rechtstreeks naar een functionerende website en/of e-mailserver. Niet alleen grote en bekende organisaties, maar ook kleine en middelgrote ondernemingen, niet-gouvernementele organisaties en particulieren maken bovendien steeds actiever gebruik van de door hen geregistreerde .eu-domeinnamen. Dit werd onlangs bevestigd door de getuigenissen van een aantal tevreden .eu-klanten, waaronder Bridgestone, Innovision, Touring Cars en de European Association for Quality Assurance in Higher Education.

Achtergrond

.eu werd op 7 december 2005 beschikbaar gemaakt voor houders van zogeheten oudere rechten (zie IP/05/1510). Sinds begin april 2006 kunnen alle inwoners van de EU en alle organisaties die wettelijk gevestigd zijn in de EU een registratie aanvragen (zie IP/06/476). Het beheer van het .eu-register (de gegevensbank met alle .eu-registraties) is toevertrouwd aan EURid, een onafhankelijke non-profit organisatie.

Zie