Brussel, 4 april 2008
Meer dan 300 000 nieuwe .eu-domeinnamen in 2007
Wat hebben Milka, Bridgestone en Versace met elkaar gemeen? Alle drie
opteerden ze voor hun aanwezigheid op het web voor het nieuwe
topniveaudomein ".eu". Ondernemingen, ngo's en Europese burgers hebben de
jongste twee jaar meer dan 2,8 miljoen Europese internetidentiteiten laten
registreren. Op zijn tweede verjaardag is .eu de op drie na populairste
topdomeinnaam in Europa en de negende wereldwijd. Dankzij de promotie van
.eu als eigen Europese internetidentiteit, kunnen burgers en ondernemingen
ten volle profiteren van de interne markt en de vrijheid die ze hen biedt.
"Een betrouwbare omgeving creëren met een eigen Europese identiteit
beschouw ik als het uithangbord van mijn visie op een alomvattende
Europese informatiemaatschappij", verklaarde Viviane Reding,
EU-commissaris voor informatiemaatschappij en media. "De `early
adopters' hebben ingezien welke toegevoegde waarde het domein .eu kon
bieden en zich een eigen pan-Europese look aangemeten. .eu moet een
voor de hand liggende keuze worden voor elke Europeaan. Naarmate de
Europese interne telecommunicatiemarkt groeit, moeten we ervoor zorgen
dat het domein .eu nog beter zichtbaar, beveiligd en betaalbaar
wordt."
Op zijn tweede verjaardag heeft het domein .eu een vaste stek gevonden
tussen de 10 grootste topniveaudomeinen ter wereld en gaat het de
concurrentie aan met gevestigde waarden als .com, .net of .org. De
registratie van .eu-domeinen is na het eerste jaar voortdurend blijven
stijgen. Bovendien is 80% van de registraties van .eu-domeinnamen na
het eerste jaar verlengd, een blijk van vertrouwen in .eu.
Duitsland blijft koploper wat het totaal aantal .eu-registraties per
land (31,4%) betreft, gevolgd door Nederland (13,4%), het Verenigd
Koninkrijk (13,3%), Frankrijk (7,3%) en Italië (5,1%).
De groei vertoont evenwel een ander patroon. Terwijl de totale groei
in 2007 11% bedroeg, steeg het aantal .eu-registraties in Polen in
2007 met 48,6%, gevolgd door Litouwen (48,4%) en Finland (39,9%).
Het gebruik en de zichtbaarheid van .eu blijft sterk: 80% van de
geregistreerde namen leidt rechtstreeks naar een functionerende
website en/of e-mailserver. Niet alleen grote en bekende organisaties,
maar ook kleine en middelgrote ondernemingen, niet-gouvernementele
organisaties en particulieren maken bovendien steeds actiever gebruik
van de door hen geregistreerde .eu-domeinnamen. Dit werd onlangs
bevestigd door de getuigenissen van een aantal tevreden .eu-klanten,
waaronder Bridgestone, Innovision, Touring Cars en de European
Association for Quality Assurance in Higher Education.
Achtergrond
.eu werd op 7 december 2005 beschikbaar gemaakt voor houders van
zogeheten oudere rechten (zie IP/05/1510). Sinds begin april 2006
kunnen alle inwoners van de EU en alle organisaties die wettelijk
gevestigd zijn in de EU een registratie aanvragen (zie IP/06/476). Het
beheer van het .eu-register (de gegevensbank met alle
.eu-registraties) is toevertrouwd aan EURid, een onafhankelijke
non-profit organisatie.
Zie
European Union