Landelijk Aktie Komitee Scholieren


Een goede leraar is vooral aardig

Vandaag verscheen een rapport over het vmbo, toegespitst op wat de vmbo'er zelf wil. Twee wensen komen hier duidelijk naar voren. Allereerst willen vmbo'ers meer praktijk en minder theorie en daarnaast een docent die aansluit bij deze aanpak. Een docent op het vmbo heeft een totaal andere rol dan op het havo of vwo.

Vmbo'ers leren niet graag zelfstandig, dat blijkt vandaag uit onderzoek onder vmbo'ers. Zij hebben veel meer behoefte aan begeleiding. De docent heeft hierin een hoofdrol.

De docent

Het docentschap, is vakmanschap. In de loop der jaren zijn de rol en de eisen wel veranderd. Natuurlijk moeten alle docenten over genoeg kennis beschikken. Scholieren uit het vmbo spraken zich vandaag uit via het onderzoeks rapport 'Kenmerkend vmbo', docenten zouden ook aardig moeten zijn en genoeg aandacht moeten geven aan hen die moeite hebben met de stof te behandelen. Door over volle klassen is dit niet altijd even makkelijk en de werkdruk is erg hoog. Toch blijkt vandaag op nieuw dat vmbo'ers de docent een zeer belangrijke rol toeschrijven op school en in de klas. Ondanks de werkdruk zijn er nog altijd docenten die het goed doen bij de jongeren, een voorbeeld voor anderen?

Meer praktijk, minder theorie

Een van de andere verbeterpunten aldus de vmbo'ers is de inhoud en vorm van de lessen. Hier zou veel te veel aandacht zijn voor de theorie dan de praktijk. Natuurlijk is basiskennis van groot belang, maar praktijk moet op het het vmbo de boventoon voeren. Tenslotte worden zij voorbereid op het mbo, om hier een juiste keuze te kunnen maken moeten vmbo'ers over een breed scala aan praktische toepassingen beschikken.

Uiteindelijk zal een hogere kwaliteit van het vmbo ook haar invloed hebben op het mbo en uiteindelijk op de beroepsbevolking. Sectoren als techniek luiden momenteel al de noodklok omdat er een groot personeels tekort dreigt. Een aantrekkelijk en praktisch vmbo kan hier oplossingen bieden.