PERSBERICHT
Utrecht, 9 april 2008
C&A wint (Re-)Connect Retail Award 2008
Solide balans tussen merkwaarde en attractiviteit zorgt voor binding met de consument
C&A is de winnaar van de (Re-)Connect Retail Award 2008. De moderetailer wist, volgens de
Nederlandse consument, de aansluiting met haar klanten het beste te (her)vinden. Dit blijkt uit
het onderzoek Trends in Retail, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van
Capgemini. C&A ontving de award vandaag op de zeventiende editie van What's going on in
Retailing?! en versloeg runners-up Jumbo en MediaMarkt.
Op basis van voortdurend consumentenonderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, beoordeelt Trends in
Retail de prestaties van Nederlandse retailers. In totaal zijn 135 formules, verdeeld over negen
retailsectoren, in het onderzoek meegenomen. Het totale presteren van de retailers wordt gemeten op
een brede set van imagoaspecten die, na diepgaande analyse, worden samengevat in drie factoren;
attractiviteit, commitment (binding) en brand equity (merkwaarde). Alle genomineerden gooiden hoge
ogen, maar bij C&A waren de drie elementen het beste in balans; de moderetailer wist de klant het
beste te (her)vinden en te binden.
"Mooi... van C&A" blijkt niet enkel een marketingclaim, maar wordt door de consument herkend en
vooral erkend. De consument waardeert de attractiviteit van het aanbod van C&A in toenemende
mate. "Dit wordt niet in de laatste plaats veroorzaakt door het feit dat C&A zich ervan bewust is dat
mode meer is dan kleding en het belang van andere imagoaspecten steeds beter weet te adresseren",
aldus Bert Keizer, retailspecialist van Capgemini en inhoudelijk verantwoordelijk voor het onderzoek.
"Door een toenemend aanbod van modische kleding en de samenwerking met BN'ers als Jan Smit en
imagostyliste Dyanne Beekman heeft C&A haar doelgroep bovendien weten uit te breiden."
C&A wist eveneens te scoren op commitment; de klant stapt minder snel over naar andere merken en
voelt zich meer verbonden met het merk C&A. De nieuwe multichannel- en multiformat-strategie van
de keten draagt hieraan bij; dat het assortiment ook via `thuiswinkel' Wehkamp wordt aangeboden
wordt door de consument als positief ervaren.
PERSBERICHT
Hetzelfde geldt voor de snellere wisselingen binnen het assortiment, de uitbreiding van
modecollecties en gerichte acties. Ondanks alle vernieuwingen bij C&A blijkt uit het onderzoek
bovendien dat de consument het serviceaspect van de modeketen als onverminderd goed beoordeeld.
Daarnaast blijkt dat de eco-bewuste strategie van C&A door een groot deel van de doelgroep niet
onopgemerkt blijft.
Ten slotte is ook de merkwaarde (brand equity) van C&A in de afgelopen 12 tot 18 maanden scherp
gestegen. Dat is opmerkelijk, omdat de prijzen van de winkelketen in de perceptie van de consument
niet hoger liggen dan de prijzen van vergelijkbaar aanbod bij andere winkelketens.
Pals Brust, Algemeen Directeur van C&A Nederland: "Onze slogan luidt `Mooi...van C&A.' We zijn
blij dat onze klanten het hier mee eens zijn. Onze dank gaat dan ook uit naar al die klanten die ons
deze award hebben gegund. Ik zou dus willen zeggen: `Mooi...van de klant'!"
Ook de twee runners-up, Jumbo en MediaMarkt, leverden dit jaar uitstekende prestaties. MediaMarkt
blijft scoren als publiekstrekker en wordt door de consument als zeer attractief beoordeeld. De
snelheid waarmee het assortiment wisselt en waarmee wannahaves beschikbaar komen dragen hier
positief aan bij.
Jumbo scoort, net als voorgaande jaren, goed op verschillende imagoaspecten. Hoge ogen gooit de
formule vooral door het verassende aanbod, de grote diversiteit en de ogenschijnlijke tegenstellingen
in de propositie; de beste service, het grootste assortiment én de laagste prijs.
De uitreiking van de (Re-)Connect Retail Award is gebaseerd op het onderzoek Trends in Retail
2008, dat de belangrijkste trends op het gebied van retail beschrijft, aangeeft hoe de retailsector zich
in de komende jaren zal ontwikkelen en laat zien hoe retailers hierop in kunnen spelen. Het volledige
onderzoek wordt dit jaar in mei gepresenteerd.
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
PERSBERICHT
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in
dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is
beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Cap Gemini Nederland