BedrijfsautoRAI

Eerste hybride vuilniswagen ter wereld uitgebracht door Volvo in Zweden

(4/11/2008)
Door de snel stijgende olieprijzen en de grote aandacht voor het klimaat is brandstofbesparende hybridetechnologie zeer interessant geworden. Volvo Trucks neemt nu een belangrijke stap voor de commerciële exploitatie van deze technologie voor zware voertuigen. Het bedrijf brengt twee hybride-vuilniswagens uit die in Zweden in dagelijkse toepassingen worden getest door de afvalinzamelbedrijven Renova en Ragn-Sells.
"Deze testfase is het laatste stadium in de evaluatie van onze hybride-oplossing voordat we deze wagens in productie nemen,â onthult Staffan Jufors, directeur en CEO van Volvo Truck Corporation. âVanaf de presentatie van ons eerste conceptvoertuig in 2006 hebben we de marktinteresse voor deze technologie aanzienlijk zien toenemen. Wat onze oplossing uniek maakt, is dat deze voldoende krachtig is om zware voertuigen aan te drijven en efficiënter is dan alle andere, huidige alternatieven. Deze eigenschappen bepalen of een hybride-truck commercieel levensvatbaar is. Vanaf 2009 gaan we de trucks daadwerkelijk produceren.â

Zuinig, stil en schoon
Volvoâs hybride-oplossing combineert een dieselmotor met een elektromotor, waarbij de elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand en voor acceleratie tot 20 km/u. Bij hogere snelheden wordt de dieselmotor geactiveerd. Wanneer de truck stopt, wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig stationair draaien wordt voorkomen. De accu's worden opgeladen met het vermogen dat wordt gegenereerd tijdens het remmen, waardoor dit systeem zeer geschikt is voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij het ophalen van vuilnis het geval is. De hybride-vuilniswagens zullen naar verwachting tot 20 procent minder brandstof gebruiken en dus een vergelijkbaar percentage minder kooldioxide uitstoten.

Bovendien is één van de trucks uitgerust met een extra accupack voor het aandrijven van de opbouw. Dit accupack wordt 's nachts via het lichtnet opgeladen wanneer de truck staat geparkeerd. De totale vermindering in kooldioxide-uitstoot is naar verwachting zeker 30 procent, waardoor deze aanpak gunstiger is voor het milieu dan bijvoorbeeld een truck op aardgas. Elektrische aandrijving heeft het extra voordeel dat deze volkomen uitstootvrij en stil is. Belangrijke overwegingen voor vuilniswagens die vaak vroeg in de ochtend in stedelijke gebieden worden ingezet.

Hybridetechnologie is de toekomst voor alle transportsegmenten In eerste instantie wordt de hybridetechnologie toegepast op voertuigen in stedelijke gebieden. Op de lange termijn wil Volvo echter ook hybride-trucks ontwerpen voor de lange-afstand en de bouw. âHybridetechnologie zal in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen als er nog meer nadruk komt te liggen op het klimaat en de afhankelijkheid van olieâ, zegt Mats Franzén, manager voor motoren bij Product Strategy en Planning bij Volvo Trucks. âOngeacht welke brandstoffen in de toekomst het meest worden gebruikt, hun voorraad zal beperkt zijn. Technologie die leidt tot minder brandstofverbruik wordt uiterst interessant voor onze klanten en dat geldt voor alle transporttaken. Voor distributietrucks kan het brandstofverbruik met wel 20 tot 30% afnemen. Bij langeafstandstransporten is het reductiepercentage minder groot, maar omdat deze trucks grote afstanden afleggen zal de totale brandstofbesparing toch aanzienlijk zijn.â

Volvo FE hybride-vuilniswagens

* 7-liter dieselmotor die 320 pk produceert.
* Volvoâs I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor) doet dienst als startmotor, elektrische aandrijfmotor en dynamo (120 kW).
* Elektronische regeleenheid en spanningsomvormer (AC/DC).
* Lithium-ion accu's die worden opgeladen met de energie die wordt gegenereerd bij het remmen of via I-SAM.

* Volvo I-Shift, automatisch schakelende versnellingsbak.
* De opbouw wordt geleverd door Norba.

The European Road Transport Show 2007