Ministerraad
Kabinet investeert in mediawijsheid
Persbericht | 18-04-2008
Het kabinet wil ouders en kinderen beter toerusten om verantwoord met
televisie, internet en andere media om te gaan. Daarom wordt een
expertisecentrum opgericht dat gezinnen en scholen gaat helpen om
verstandig en bewust met media om te gaan. Voor de start ervan is dit
jaar 500.000 euro beschikbaar, in 2009 en 2010 tenminste een miljoen
euro per jaar. Het centrum wordt ondergebracht bij het Instituut voor
Beeld en Geluid en krijgt ook loketten in openbare bibliotheken. De
ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Plasterk
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en minister Rouvoet voor Jeugd en
Gezin.
Het nieuwe expertisecentrum gaat kennis en activiteiten op het gebied
van media-educatie bundelen en aantrekkelijker maken. De belangrijkste
doelgroepen zijn kinderen en jongeren, hun ouders en leerkrachten. Een
aantal organisaties uit het onderwijs en de media, waaronder Kennisnet
en (het Instituut voor) Beeld en Geluid, worden samen verantwoordelijk
voor het nieuwe centrum. Ook ouderorganisaties krijgen een belangrijke
stem. Het centrum zal ook een uitgebreide online-service gaan
verzorgen (http://www.mediawijsheid.nl/).
Behalve in een kenniscentrum, investeert het kabinet in betere
informatie over audiovisuele producten. Het Nederlands Instituut voor
Classificatie van de Audiovisuele Media (NICAM), gaat daarvoor een
speciale website opzetten, zodat ouders kunnen kijken of een programma
geschikt is voor hun kind. Ouders en opvoeders worden ook meer
betrokken bij het opstellen van de criteria van de Kijkwijzer en
afhandeling van klachten over schadelijke programma's. Ook komt er een
nieuwe leeftijdsgrens voor de Kijkwijzer - vanaf 9 jaar - om het gat
tussen 6 en 12 jaar te dichten. Het Commissariaat voor de Media
controleert geregeld of de omroepen zich aan de leeftijdsgrenzen
houden. Het kabinet gaat daarnaast onderzoeken of bioscopen,
videotheken en winkels dit ook doen.
Media zouden een bredere verantwoordelijkheid moeten dragen voor de
effecten van hun aanbod op de jeugd. Het is volgens het kabinet aan de
makers en niet aan de politiek om te bepalen wat de inhoudelijke
grenzen zijn. In het Coalitieakkoord is afgesproken dat het kabinet de
media zal stimuleren een gedragscode te hanteren. Daarover zijn
gesprekken gevoerd met de sector. Daaruit bleek dat de meeste media al
spelregels hebben geformuleerd in de sfeer van fatsoen en menselijke
waardigheid. Het kabinet wil dat de media hun beleid beter uitleggen
en die regels ook kenbaar maken op internet.