Ministerraad


Kabinet investeert in mediawijsheid

Persbericht | 18-04-2008

Het kabinet wil ouders en kinderen beter toerusten om verantwoord met televisie, internet en andere media om te gaan. Daarom wordt een expertisecentrum opgericht dat gezinnen en scholen gaat helpen om verstandig en bewust met media om te gaan. Voor de start ervan is dit jaar 500.000 euro beschikbaar, in 2009 en 2010 tenminste een miljoen euro per jaar. Het centrum wordt ondergebracht bij het Instituut voor Beeld en Geluid en krijgt ook loketten in openbare bibliotheken. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin.

Het nieuwe expertisecentrum gaat kennis en activiteiten op het gebied van media-educatie bundelen en aantrekkelijker maken. De belangrijkste doelgroepen zijn kinderen en jongeren, hun ouders en leerkrachten. Een aantal organisaties uit het onderwijs en de media, waaronder Kennisnet en (het Instituut voor) Beeld en Geluid, worden samen verantwoordelijk voor het nieuwe centrum. Ook ouderorganisaties krijgen een belangrijke stem. Het centrum zal ook een uitgebreide online-service gaan verzorgen (http://www.mediawijsheid.nl/).

Behalve in een kenniscentrum, investeert het kabinet in betere informatie over audiovisuele producten. Het Nederlands Instituut voor Classificatie van de Audiovisuele Media (NICAM), gaat daarvoor een speciale website opzetten, zodat ouders kunnen kijken of een programma geschikt is voor hun kind. Ouders en opvoeders worden ook meer betrokken bij het opstellen van de criteria van de Kijkwijzer en afhandeling van klachten over schadelijke programma's. Ook komt er een nieuwe leeftijdsgrens voor de Kijkwijzer - vanaf 9 jaar - om het gat tussen 6 en 12 jaar te dichten. Het Commissariaat voor de Media controleert geregeld of de omroepen zich aan de leeftijdsgrenzen houden. Het kabinet gaat daarnaast onderzoeken of bioscopen, videotheken en winkels dit ook doen.

Media zouden een bredere verantwoordelijkheid moeten dragen voor de effecten van hun aanbod op de jeugd. Het is volgens het kabinet aan de makers en niet aan de politiek om te bepalen wat de inhoudelijke grenzen zijn. In het Coalitieakkoord is afgesproken dat het kabinet de media zal stimuleren een gedragscode te hanteren. Daarover zijn gesprekken gevoerd met de sector. Daaruit bleek dat de meeste media al spelregels hebben geformuleerd in de sfeer van fatsoen en menselijke waardigheid. Het kabinet wil dat de media hun beleid beter uitleggen en die regels ook kenbaar maken op internet.