Provincie Noord-Brabant

|Persbericht voor regio Helmond    

|Dit is een gezamenlijk persbericht van:           |
|de ministeries van VROM, V&W, EZ en LNV           |
|de gemeenten Breda, Eindhoven, Helmond,           |
|'s-Hertogenbosch, Tilburg                         |
|en de provincie Noord-Brabant                     |

|Datum         |
|18 april      |
|Nummer        |
|79            |

Intensievere samenwerking tussen BrabantStad en het Rijk

Rijk en BrabantStad gaan intensiever samenwerken

Het Meerjarenprogramma 2008-2012 van BrabantStad kan rekenen op waardering van het Rijk. Zowel het Rijk als BrabantStad vinden het belangrijk dat de projecten uit het meerjarenprogramma snel worden uitgevoerd. Daarom is besloten voor de korte termijn de krachten te bundelen en te bezien hoe bestaande budgetten van het Rijk op een slimme en snelle manier te koppelen aan de investeringen van de B5 en de Provincie. Volgend jaar presenteren het Rijk en BrabantStad een visie op BrabantStad en de regio voor de lange termijn (2040).

Dat hebben de ministers Cramer (VROM) en Eurlings (V&W) en hoge ambtelijke vertegenwoordigers van de Ministeries van LNV en EZ vanmiddag afgesproken met een bestuurlijke delegatie van BrabantStad.
Het stedelijk netwerk BrabantStad is een samenwerkingverband van de vijf grote Brabantse steden, Breda, Eindhoven, Helmond, 's-Hertogenbosch, Tilburg en de provincie Noord-Brabant.

Het nieuwe meerjarenprogramma BrabantStad is ambitieus. Het gaat uit van een gezamenlijke investering van zo'n 1.4 miljard euro. De provincie draagt 350 miljoen euro bij, de B5 steden samen 600 miljoen, de overige 400 miljoen komt uit bijdragen van het Rijk, Europa en het bedrijfsleven.
Met het Rijk is nu afgesproken om de verschillende budgetten van Rijk Provincie en gemeenten naast elkaar te leggen en voor de zomer uit te zoeken hoe die budgetten gekoppeld kunnen worden. Daardoor is het mogelijk om een aantal projecten waar zowel het Rijk als BrabantStad een gezamenlijk belang bij hebben, sneller en slimmer uit te voeren. Het gaat dan bijvoorbeeld om verkeer- en vervoer zoals de knelpunten in het wegennet in zuidoost Brabant, luchtkwaliteit en de spoorzones in de 5 steden.

Daarnaast is afgesproken dat Rijk en BrabantStad begin volgend jaar samen een visie op BrabantStad en de regio presenteren voor de lange termijn (2040). Zoals onlangs ook voor het stedelijk netwerk Randstad is gebeurd.
De visie geeft richting aan afspraken tussen Rijk en BrabantStad voor samenwerkingsprojecten op de middellange termijn (2020).

De BrabantStad-partners zien in de sfeer van het overleg en de toezeggingen erkenning en waardering voor BrabantStad. De intensivering van de samenwerking met het Rijk is een belangrijke impuls voor de uitvoering van het Meerjarenprogramma.


Twee voorbeelden van projecten in Helmond: de Kanaalzone en de Automotiv Campus.
In het meerjarenprogramma van BrabantStad zijn naast projecten op het gebied van ruimte, milieu en groen, cultuur en welzijn ook de transformatie van de kanaalzone opgenomen en de Automotive Campus.
De transformatie van de Kanaalzone is een groot project dat het centrum van Helmond nieuwe economische impulsen zal geven en de stedenbouwkundige kwaliteit van het centrum zal verbeteren. Daarnaast wordt gekeken naar de recreatieve en toeristische potenties van de Kanaalzone. Het project maakt deel uit van het gezamenlijke regionale proces voor de integrale ontwikkeling van het gebied tussen Zuid Willemsvaart, de N279 en de A-2.
Na ruimtelijke en economische verkenningen zal uiteindelijk de vernieuwde Kanaalzone Helmond een dynamisch gebied zijn dat een knooppunt is in de oostflank van BrabantStad.

De Automotive Campus is een ander groot project dat gerealiseerd wordt in Helmond. De Automotive sector wordt door nationale en regionale overheden gezien als kansrijke sector binnen Brainport. De afgelopen jaren is door gemeente Helmond, samen met de overige partners in Brainport en de provincie, ingezet op de ontwikkeling van een automotive ecosysteem, gekenmerkt door open innovatie, met Helmond als centrum. Hierbij bestaat een nadrukkelijke relatie met het nationale automotive innovatieprogramma HTAS, dat onder andere zijn programmabureau in Helmond zal vestigen.
Het project Leerfaciliteit Automotive is een vervolg op de ingezette weg: het realiseren van ontwikkel- en leerfaciliteiten op de Automotive Campus waar bedrijven en onderwijsinstellingen gezamenlijk gebruik van maken (Automotive House, learning on the job, clean rooms enz).

Effecten op de korte termijn zijn onder andere de realisatie van fysieke faciliteiten voor de bundeling van onderzoek en onderwijs. Effecten op de middellange termijn zijn onder andere een verbeterde samenwerking tussen het bedrijfsleven (vooral MKB) met kennisinstellingen, clustervorming en een toename van R&D activiteiten. Zo wordt een zeer goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt gerealiseerd. En ontstaat een sterk concurrerend gebied in de Europese regio.