Gemeente Tilburg

18 april 2008

Tilburg viert 123 keer feest in 2009

Hoofdsponsoren jubeljaar zijn Interpolis / Rabobank en Brabants Dagblad

In 2009 viert Tilburg minstens 123 keer feest. De Stichting Tilburg 2009 tekent zelf voor drie grootschalige en feestelijke activiteiten. De eerste daarvan is de officiële Opening van het feestjaar op 1 januari. Zaterdag 18 april 2009 is de tweede grote feestdag, de daadwerkelijke Verjaardag van Tilburg. Op die datum is het exact 200 jaar geleden dat Lodewijk Napoleon onze stad haar stadsrechten verleende. Op 19 december is de derde grote happening: de Sluiting van het jubeljaar.

Dit nieuws maakte voorzitter Arnoud-Jan Bijsterveld van de Stichting Tilburg 2009 bekend op de 199e verjaardag van Tilburg; vrijdag 18 april 2008. Tijdens het persgesprek schoven ook burgemeester Ruud Vreeman en 013-directeur Guus van Hove aan om hun visie op het grote stadsfeest te geven.

120 dagen nieuws
De Opening, de Verjaardag en de Sluiting zijn de rode draad tussen de ruim 120 evenementen die door vele Tilburgers zelf zijn aangedragen en georganiseerd. En al deze evenementen krijgen hun eigen plaats in de zon: van 1 september tot en met 31 december 2008 brengt de stichting iedere dag, 7 dagen per week, nieuws over een afzonderlijk evenement. Dat zijn precies 120 dagen. Een zeer groot aantal mensen in de stad heeft leuke en creatieve ideeën voor festiviteiten en evenementen aangedragen. De Stichting Tilburg 2009 helpt mee om een aantal van deze ideeën door het feestjaar heen daadwerkelijk van de grond te doen komen.

Verder daagt de organisatie vijf belangrijke sectoren in de Tilburgse samenleving gevraagd ieder een eigen programmaonderdeel te verzorgen voor een breed publiek. Dat zijn de economische sector, de sector zorg en welzijn, het onderwijs en de sectoren sport en cultuur. Van diverse kanten is hier positief op gereageerd.

Natuurlijk zijn er ook de vele bestaande Traktaties en evenementen van Tilburg die in het jubeljaar plaats vinden. Ook zij horen bij de 123 feestelijke dagen voor Tilburg en krijgen hun eigen moment van aandacht.

Sponsoren en partners maken het mogelijk
Het feestjaar wordt mogelijk gemaakt door bijdragen uit verschillende hoeken. Allereerst de gemeente Tilburg, die dankzij de provincie Noord Brabant extra geld ter beschikking heeft kunnen stellen voor de Opening, Verjaardag en Sluiting. Daarnaast heeft de Stichting Tilburg 2009 twee belangrijke hoofdsponsors: Interpolis/Rabobank en het Brabants Dagblad. Naast de twee hoofdsponsoren zijn de eerste partner sponsoren van Tilburg 2009 bekend: Heerkens van Bavel/Alphons Coolen Bouw, Estate, Schenker, CZ en Fujifilm. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan om het feestjaar als 'partner' financieel te ondersteunen. In het najaar start een grootschalige campagne om alle Tilburgers alvast in een feeststemming te brengen.

Voor meer informatie zie www.tilburg2009.nl.