Nieuwsgierige leiders maken ondernemerschap in Nederland groot
Nederlanders worden ook wel de 'Chinezen van Europa' genoemd, want
waar je ook ter wereld komt, je komt er Nederlanders tegen. Maar waar
komt dat ondernemerschap vandaan? Van mensen die verantwoordelijkheid
nemen in hun onderneming, aldus prof.dr. Willem Verbeke, hoogleraar
Knowledge-based marketing. Verbeke, tevens directeur van het Institute
voor Sales & Accountmanagement (ISAM), publiceerde onlangs zijn nieuwe
werk Nieuwsgierig leiderschap: Een ontdekkingstocht naar de persoon
achter de leider. Hij laat verschillende mensen aan het woord die hun
verantwoordelijkheid namen, hun onderneming groot maakten en zo hun
sporen hebben verdiend. Op maandag 21 april 2008 is er een ISAM Ronde
Tafel Conferentie naar aanleiding van het boek.
In het boek Nieuwsgierig leiderschap wordt onder meer verteld hoe de
Sloggi billboards zijn ontstaan, hoe een verzekeraar een nieuw
marktsegment aanboort dat door zijn collega's als minderwaardig werd
beschouwd, of hoe een gynaecoloog afscheid nam van zijn praktijk en
als accountmanager de wijde wereld instapte om arbodiensten te
verkopen aan ondernemingen omdat hij daardoor Nederland vitaal kon
helpen maken.
Het blijkt dat deze leiders in hun jeugd niet de meest makkelijke
mensen waren, maar het ondernemerschap al in hun bloed hadden. Ze
hebben durven kiezen, hun omgeving weten te vormen en passen zich bij
tijd en wijle ook aan als dat nodig is. Uiteindelijk hebben ze iets
moois gemaakt van hun leven en hun carrière. In Nieuwsgierig
leiderschap wordt benadrukt dat dit soort leiderschap voorkomt bij
huisvrouwen, coaches van jeugdvoetbalteams, jonge managers,
verpleegsters etc. Allemaal mensen op de werkvloer die
verantwoordelijkheid durven te nemen.
Verbeke, zelf afkomstig uit België, bewondert deze Nederlandse
ondernemingsgeest al lange tijd. 'Nederlanders zien letterlijk en
figuurlijk een gat in de markt en vullen dat op door oplossingen te
bedenken voor de klanten. Zonder schroom leven ze zich in in de wereld
van de klant en gaan ze op hun doel af. Maar veelal is Nederland te
klein en lopen ze de grenzen over om de wereld te veroveren', aldus de
enthousiaste hoogleraar.
Hij zet zich in zijn boek af tegen de topmanagers die dagelijks in het
nieuws komen. 'Deze managers maken hun werknemers onmondig en
volgzaam, en doen zich schreeuwerig en patserig voor. Het is tijd om
de mondige en daadkrachtige Nederlandse werknemer tot zijn recht te
laten komen binnen de Nederlandse samenleving. Nederlanders hebben
recht op nieuwsgierige leiders die beperkingen weten om te zetten in
kansen. Nieuwsgierige leiders weten hun collega's te inspireren door
hun eigen doorzettingsvermogen en creativiteit', besluit Verbeke.
Bestellen:
Nieuwsgierig leiderschap
Willem Verbeke, Els, T. van & Palmbergen, A.
Erasmus Universiteit Rotterdam