Erasmus Universiteit Rotterdam

Nieuwsgierige leiders maken ondernemerschap in Nederland groot

Nederlanders worden ook wel de 'Chinezen van Europa' genoemd, want waar je ook ter wereld komt, je komt er Nederlanders tegen. Maar waar komt dat ondernemerschap vandaan? Van mensen die verantwoordelijkheid nemen in hun onderneming, aldus prof.dr. Willem Verbeke, hoogleraar Knowledge-based marketing. Verbeke, tevens directeur van het Institute voor Sales & Accountmanagement (ISAM), publiceerde onlangs zijn nieuwe werk Nieuwsgierig leiderschap: Een ontdekkingstocht naar de persoon achter de leider. Hij laat verschillende mensen aan het woord die hun verantwoordelijkheid namen, hun onderneming groot maakten en zo hun sporen hebben verdiend. Op maandag 21 april 2008 is er een ISAM Ronde Tafel Conferentie naar aanleiding van het boek.

In het boek Nieuwsgierig leiderschap wordt onder meer verteld hoe de Sloggi billboards zijn ontstaan, hoe een verzekeraar een nieuw marktsegment aanboort dat door zijn collega's als minderwaardig werd beschouwd, of hoe een gynaecoloog afscheid nam van zijn praktijk en als accountmanager de wijde wereld instapte om arbodiensten te verkopen aan ondernemingen omdat hij daardoor Nederland vitaal kon helpen maken.

Het blijkt dat deze leiders in hun jeugd niet de meest makkelijke mensen waren, maar het ondernemerschap al in hun bloed hadden. Ze hebben durven kiezen, hun omgeving weten te vormen en passen zich bij tijd en wijle ook aan als dat nodig is. Uiteindelijk hebben ze iets moois gemaakt van hun leven en hun carrière. In Nieuwsgierig leiderschap wordt benadrukt dat dit soort leiderschap voorkomt bij huisvrouwen, coaches van jeugdvoetbalteams, jonge managers, verpleegsters etc. Allemaal mensen op de werkvloer die verantwoordelijkheid durven te nemen.

Verbeke, zelf afkomstig uit België, bewondert deze Nederlandse ondernemingsgeest al lange tijd. 'Nederlanders zien letterlijk en figuurlijk een gat in de markt en vullen dat op door oplossingen te bedenken voor de klanten. Zonder schroom leven ze zich in in de wereld van de klant en gaan ze op hun doel af. Maar veelal is Nederland te klein en lopen ze de grenzen over om de wereld te veroveren', aldus de enthousiaste hoogleraar.

Hij zet zich in zijn boek af tegen de topmanagers die dagelijks in het nieuws komen. 'Deze managers maken hun werknemers onmondig en volgzaam, en doen zich schreeuwerig en patserig voor. Het is tijd om de mondige en daadkrachtige Nederlandse werknemer tot zijn recht te laten komen binnen de Nederlandse samenleving. Nederlanders hebben recht op nieuwsgierige leiders die beperkingen weten om te zetten in kansen. Nieuwsgierige leiders weten hun collega's te inspireren door hun eigen doorzettingsvermogen en creativiteit', besluit Verbeke.

Bestellen:

Nieuwsgierig leiderschap
Nieuwsgierig leiderschap
Willem Verbeke, Els, T. van & Palmbergen, A.